BLOG

Tips om zelf onderhoud aan je auto uit te voeren

Natuurlijk is de Suzuki-dealer de beste plek voor onderhoud aan je Suzuki. Wil je toch zelf wat onderhoud uitvoeren, dan kan dat zeker wel. We geven je in dit blog wat tips.

Zelf onderhoud uitvoeren

De beste service voor je Suzuki, is service van Suzuki. En natuurlijk is je Suzuki-dealer hét vertrouwde adres voor onderhoud aan jouw Suzuki. Maar vind je het leuk om zelf ook wat aan onderhoud en controles te doen? Hieronder leggen we je uit waar je zelf mee aan de slag kunt.

Let op ! Gebruik wel altijd originele onderdelen, raadpleeg de gebruikershandleiding van je auto en volg de richtlijnen op die daar in staan en ga bij twijfel naar je Suzuki-dealer.

Ruitenwissers vervangen

Het vervangen van je ruitenwisserbladen is een van de makkelijkste (en goedkoopste) klusjes die je zelf kun doen aan je eigen auto. Want zeg nou zelf, wissers die geluid maken en strepen achterlaten dragen niet bij aan het comfort en zijn bovendien niet veilig. Met slechts het loshalen van enkele clips schuif je de wisserbladen zo van de wisserarmen af. Vervolgens plaats je de nieuwe bladen op dezelfde manier, maar dan in tegenovergestelde richting terug. Duw ze door tot ze vastklikken, plaats de clips weer terug en je bent klaar!

Wissers
sleutelen onder motorkap 2

Luchtfilter vervangen

Een luchtfilter voorkomt dat stof en vuil via de lucht in het inlaattraject van de motor kan komen. Op een gegeven moment raakt dit filter verstopt en moet hij vervangen worden zodat de auto weer goed kan ‘ademen’. het luchtfilter zit vaak ‘verstopt’ weggewerkt onder een plastic deksel onder de motorkap. Kijk voor de zekerheid in het instructieboekje om de exacte locatie te achterhalen. De deksel zit vaak met clips vast of met schroeven. Nadat je het plastic deel verwijderd hebt, kun je het luchtfilter gemakkelijk eruit schuiven en vervolgens vervangen voor een nieuw exemplaar. Maak wel eerst even het compartiment goed schoon met een (vochtige) doek alvorens je het nieuwe filter plaatst.

Olie verversen

Olie verversen lijkt in eerste instantie een klus die enkel door een automonteur gedaan kan worden, maar niets is minder waar. Hoewel het moeilijker is dan het vervangen van de ruitenwisserbladen, is olie verversen prima zelf te doen – mits je er de tijd voor neemt. Ook moet je een aantal spullen hebben/aanschaffen, zoals de aanbevolen olie in de hoeveelheid die nodig is, een oliefilter met het juiste gereedschap om het te verwijderen, een olie opvangbak, een trechter, een nieuw carterplug ringetje, oude doeken en/of poetspapier en een steeksleutel of dopsleutel.

  1. Rijd de motor licht warm en laat de motorolie vervolgens iets afkoelen. Je wilt immers niet je handen verbranden, maar de olie wel dun genoeg hebben dat het eruit kan stromen.
  2. Zorg dat de auto recht staat. Zo krijg je alle olie uit de motor. Als je niet onder de auto kunt liggen, kun je de auto omhoog krikken.
  3. Draai de oliedop los om een vacuüm te voorkomen.
  4. Plaats de olie opvangbak op de juiste plek onder de auto.
  5. Draai de carterplug los. De olie zal eruit gaan druppelen en later stromen. Houd daar rekening mee.
  6. Als alle olie eruit lijkt te zijn, draai je de oliefilter los. Let op: bij het losdraaien komt er vaak nog wat olie mee. Ook kan de oliefilter soms stevig vastzitten. Met goed gereedschap heb je hem zo los.
  7. Veeg met een doek de opening schoon waar de olie uit is gekomen na het leegstromen. Nu kan de carterplug terug met een nieuwe ring.
  8. Plaats het nieuwe oliefilter. Vergeet niet om de rubberen rand van het oliefilter in te smeren met nieuwe olie en draai hem met de hand vast. Als je het filter te vast zet dan kan je hem bij de volgende olieverversing niet meer los krijgen. Op het filter staat vaak aangegeven hoe vast je hem moet zetten.
  9. Plaats de trechter in de vulopening van het oliereservoir in het motorblok en giet de olie in de motor. In het instructieboekje staat de juiste hoeveelheid vermeld. Controleer het oliepeil. Vul de olie verder aan als er meer bij moet, maar zorg dat je niet te veel olie erin giet.
  10. De oude olie in de opvangbak kun je in de lege fles van de nieuwe motorolie gieten en wegbrengen naar de milieustraat.
Olie vervangen
Verlichting

Lampje verwisselen

Een kapot lampje in koplamp of achterlicht is vervelend. Niet alleen omdat je zelf minder goed kunt zien, maar ook omdat anderen jou dan minder goed zien. Bij auto’s met minder complexe verlichting is het vervangen van een kapot lampje gelukkig vrij eenvoudig. Kijk eerst even goed naar wat voor lampje je nodig hebt, dit om eventuele verschillen in lichtopbrengst te voorkomen. Welke lampen je nodig hebt, vind je in het instructieboekje van je auto of op het lampje zelf..

Vloeistoffen controleren

Auto’s met een verbrandingsmotor, maar ook hybride auto’s, hebben vloeistoffen nodig om te kunnen functioneren. Het is dus van groot belang om dit (regelmatig, maar zeker voorafgaand aan een lange reis) te controleren.

  1. Oliepeil

De olie in de motor zorgt voor smering, koeling en zorgt ervoor dat onderdelen schoon blijven. Met te weinig olie in de motor is de kans groot dat deze in de soep loopt. Controleer daarom goed het oliepeil. Dat doe je door aan de hand van de peilstok te kijken wat het niveau is bij een koude motor als de auto zo goed als waterpas staat. Als je niveau te laag is moet je deze bijvullen met nieuwe olie die wordt aanbevolen in de handleiding van de auto.

  1. Koelvloeistof

De koelvloeistof in een auto zorgt ervoor dat de temperatuur van de motor niet te hoog oploopt. Een motor die te heet wordt kan onherstelbaar beschadigd raken. Het controleren van het koelvloeistofniveau is niet zonder gevaar. Zorg ervoor dat de motor koud is voordat je het reservoir opent! Koelvloeistof wordt namelijk gloeiend heet en kan uit het reservoir spuiten als het nog warm is. Vul koelvloeistof bij als het niveau te laag is. Komt het vaker voor dat je moet bijvullen, breng dan een bezoekje aan de Suzuki-dealer om het systeem na te laten kijken.

3. Remvloeistof

Remvloeistof is een gesloten systeem. Als je merkt dat het niveau lager wordt is het aan te raden om naar de Suzuki-dealer te gaan om het remsysteem na te laten kijken.

4. Ruitenvloeistof

Ruitensproeiervloeistof vul je eenvoudig zelf bij. De meeste moderne auto’s geven aan wanneer het peil te laag is. Kies voor de juiste ruitensproeiervloeistof voor de tijd van het jaar. Bijvoorbeeld met antivries in de winter.

Bandencheck

Banden vormen het enige contactpunt van de auto met het wegdek. Ze zijn dus ontzettend belangrijk.

1. Bandenspanning

Rijden met de juiste bandenspanning is naast comfortabeler ook beter voor je verbruik, het milieu en het vermindert overmatige slijtage van de banden. Belangrijk is dat je erop let dat je een hogere bandenspanning gebruikt dan dat je gewend bent als je op vakantie gaat. Je moet altijd meer lucht in je banden doen als je meer mensen en bagage meeneemt.

2. Profiel

Voor optimale grip is het belangrijk dat je nog voldoende profiel op je banden hebt. De wettelijke minimale profieldiepte is in Europa 1,6 mm. Dat wil niet zeggen dat een band ook nog steeds veilig is. Een nieuwe band heeft tussen de 6,5 en 8 mm profieldiepte. Een groot verschil dus. Je doet er verstandig aan om je banden te vervangen als ze zo rond de 2 mm profieldiepte hebben.

3. Schades en leeftijd

Niet iedere band haalt de wettelijke 1,6 mm profieldiepte. Sommige banden raken beschadigd door schroeven, spijkers of aanvaringen met kuilen of stoepranden. Ook een te lage bandenspanning kan een band doen beschadigen. De schades kunnen zich bevinden op het loopvlak en/of op de wangen. Oppervlakkige schade op het loopvlak hoeft in principe niet erg te zijn. Schade aan de wangen is gevaarlijker. Zie je een uitstulping of bubbel aan de zijkant van de band, dan is vervanging van de band een absolute must! Raadpleeg bij twijfel altijd een specialist.

Ook droogtescheuren zijn gevaarlijk. Wissel gelijk voor nieuwe banden als je kleine scheurtjes in je band(en) ziet. Vaak zie je dit soort schades ontstaan bij de banden van auto’s die niet veel rijden of wanneer de banden oud zijn. Je kunt de leeftijd van een band achterhalen door de codes op de wang. Er geldt geen maximum leeftijd voor een band, maar voor de veiligheid is het goed om niet te rijden met banden met een productiedatum van tien jaar geleden. Beter is om de band na zes gebruiksjaren te vervangen. Neem ook de reservewiel – indien aanwezig - mee in je controle.

Accu

Een essentieel onderdeel voor je auto is de accu. Zonder voldoende spanning zal je auto niet meer starten. Als je een voltmeter hebt kan je de accuspanning zelf controleren. Dit is zeker belangrijk als je voornamelijk korte ritten maakt. Maar je kunt hiervoor ook altijd even bij je dealer langkomen.

Accu 3

Garage in de buurt

Twijfel je aan je eigen technische vaardigheden of is het probleem groter dan je dacht: schroom dan niet om bij je Suzuki-dealer in de buurt langs te gaan. Ook voor een APK, aircoservice of onderhoudscheck kun je gewoon bij je lokale Suzuki-dealer terecht. Voor kleine reparaties hoef je vaak niet eens een afspraak te maken en ben je binnen no-time weer op pad.