BLOG

Alles wat je moet weten over het rijden met een automaat

Het rijden met een automaat is niet alleen comfortabel, het is ook nog eens veiliger en zuiniger! Hier lees je alles wat je moeten weten over het rijden met een auto met automatische transmissie.

Automaat steeds populairder

Lang heersten de vooroordelen dat een automaat alleen voor oudere mensen was en dat dit type transmissie alleen was weggelegd voor auto’s in het luxere segment. Dat is anno nu verleden tijd. Sterker nog, de automaat krijgt nu steeds vaker de voorkeur boven een handbak. Dat komt mede doordat automaten door de jaren heen technisch sterk zijn ontwikkeld. De slome en luie automaten van vroeger hebben plaatsgemaakt voor slimme exemplaren. Die bieden niet alleen voordelen op het gebied van comfort, ze zorgen er ook voor de auto zuiniger rijdt dan wanneer je met de hand zou schakelen.

Automaat vs. handgeschakeld

Een automaat is in feite een handbak waarbij de auto zelf door de versnellingen schakelt. De auto bepaalt dus zelf welke versnelling de juiste is voor een bepaalde situatie. Ook het koppelen doet de auto zelf bij een automaat. Een auto met een automaat heeft daarom ook geen koppelingspedaal maar alleen een gaspedaal en een rempedaal.

Een auto met een automatische transmissie is voorzien van een bedieningspook waarmee je kiest voor parkeren (P), achteruitrijden (R), vrij (N) en rijden (D). Heb je eenmaal gekozen voor een bepaalde stand, dan kun je de bedieningspook laten voor wat het is. De automaat doet de rest.

handgeschakeld_automaat

Het met de hand schakelen had lang de voorkeur boven een automaat. Dat kwam voornamelijk doordat de automaten van vroeger niet echt lekker meewerkten. Ze schakelden op momenten dat je het eigenlijk niet wilde en reageerden langzaam op het moment dat je even snel wilde accelereren bijvoorbeeld. Daarom hielden velen liever zelf de controle en kozen ze voor handgeschakelde auto’s. Tegenwoordig kunnen automaten steeds makkelijker inspelen op wat er gevraagd wordt tijdens het rijden.

Verschillende soorten automaten

Een automaat is eigenlijk een verzamelnaam voor diverse soorten automatische transmissies, zoals:

  • Volautomaat: een volledig automatische transmissie
  • Automaat met dubbele koppeling: een volautomaat waarbij je het schakelen nauwelijks voelt en die zuinig rijdt
  • CVT-automaat: een traploze volautomaat die zeer zuinig rijdt
  • Semi- of halfautomaat: een automaat waarbij je er ook voor kunt kiezen wel zelf te schakelen

Hoe rijden met een automaat?

Rijden in een auto met automaat is in het begin even wennen. Want waar je voorheen altijd het koppelingspedaal intrapte om te kunnen schakelen, hoeft dat bij een automaat niet. De auto schakelt immers zelf. Om weg te kunnen rijden in een automatisch geschakelde auto, trap je de rem in en kies je vervolgens met de bedieningspook stand ‘D’ van de automaat. Als je de rem langzaam laat opkomen, voel je dat de auto – mits je niet nog in ‘N’ (vrij) staat – begint te rollen. Nu is het een kwestie van gas bijgeven en je bent onderweg! Tijdens je rit schakelt de auto helemaal zelf. Druk het rempedaal in om de auto te stoppen en laat het rempedaal langzaam opkomen om weer weg te rijden. Eenmaal aangekomen op je eindbestemming rem je om de auto te stoppen en zet je de bedieningspook van ‘D’ naar stand ‘P’. Nu staat de auto in de parkeerstand en kan hij niet meer wegrollen.

Automaat = comfort en veiligheid

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, beperkt een automaat het aantal handelingen als je aan het rijden bent. Je hoeft immers niet meer zelf te schakelen. Vooral in situaties waarbij je normaliter veel zelf schakelt, zoals in de stad of in de file, is dat erg prettig. Ook voor je passagiers die snel wagenziek worden is een automaat aangenaam. Schokken en bokken tijdens het schakelen, en ook eventueel afslaan van de motor, zal niet gebeuren bij een automaat. Bovendien kun je in een auto met automaat altijd beide handen aan het stuur houden en je volledig focussen op het overige verkeer, wat de verkeersveiligheid bevordert.

Suzuki_Vitara_Autoverzekering_Actie.jpg

Een automaat rijdt zuiniger

Vooral moderne automaten zorgen voor een gunstig brandstofverbruik. Dat komt omdat er slimme techniek in de transmissie is verwerkt. Zonder dat het een heel technisch verhaal wordt, komt het erop neer dat de fabrikant de automaat zo heeft afgesteld dat hij altijd schakelt bij het juiste toerental. Daardoor kunnen lage toeren aangehouden worden, wat een positief effect heeft op het brandstofverbruik. Hybride auto’s zijn altijd voorzien van een automaat. Bij deze auto’s is namelijk de elektromotor direct gekoppeld aan de automaat, waardoor een handbak niet mogelijk is.

Een Suzuki met automaat

Bij Suzuki ben je aan het juiste adres als je op zoek bent naar een auto met automaat. Van de compacte Ignis tot aan de comfortabele Across Plug-in Hybrid; ze zijn verkrijgbaar met een automatische transmissie. Daarmee rijd je niet alleen veiliger en comfortabeler, maar ook nog eens zuinig en milieubewuster.

Across uitgelicht Comfort interieur

Bekijk de video van Suzuki Onderweg waarin Jolanda vertelt hoe tevreden zij is met haar Suzuki Ignis automaat.