BLOG

Wat is de beste zithouding op een motor?

Goede zitpositie op de motor

Een goede zithouding op een motorfiets wordt vaak onderschat. Druk op de polsen of last van de rug lijkt inherent aan het motorrijden, maar dat is helemaal niet zo. Hier leggen we je uit hoe je een goede zitpositie aanneemt op de motor en geven je oplossingen voor de ongemakken die je wellicht ervaart op de motor.

GSX-S1000GX_M4_QU5_Action_113
Suzuki_V-Strom_800_hero

De juiste zithouding

De juiste zithouding begint met een ontspannen houding. Als je fysieke ongemakken ervaart heeft het er vaak mee te maken dat je ergens spieren aanspant waar dat niet nodig is. De fijnste houding, is de meest neutrale houding. Dus relatief rechtop, maar met een licht gebogen houding naar voren en armen en knieën ook met een lichte buiging. Vergelijkbaar met de houding op een fiets.

Het is niet voor niets dat men in deze houding op een lesmotor begint met motorrijden. De ideale zithouding is uiteraard ook afhankelijk van het type motor. Je zit nou eenmaal anders op een supersport dan op een adventure motor.

Waarom is een goede zithouding belangrijk?

Wanneer je lekker zit op een motor kun je je beter concentreren op het rijden zelf. Als je niet goed op een motor zit, heb je minder controle over je machine. Je kunt gewoon sneller anticiperen als je comfortabel op je motor zit. Meer comfort is meer zelfvertrouwen en meer zelfvertrouwen is een assertieve rijstijl.

Suzuki_LiesZhara -75

Ik heb last van mijn polsen met motorrijden. Wat moet ik doen?

Eén van de meest voorkomende ongemakken tijdens het motorrijden is last van de polsen. Hier krijgen de meeste motorrijders last van, voornamelijk wanneer je net begint met motorrijden. Dit is grotendeels te wijten aan de krampachtige houding. Je vind het allemaal spannend en knijpt in je stuur. Hierdoor staat er constante spanning op je onderarmen en polsen waardoor je daar last van krijgt. De oplossing: relax! Probeer niet te veel te knijpen. Dit gaat beter wanneer je zelfverzekerder op de motor zit.

Een andere oorzaak is dat je stuur te laag is. Het gewicht van je lichaam – in een voorover gebogen houding – leunt dan op je polsen. Niet fijn. Het kan lonen om wat gewicht van je polsen te halen door je stuur te verhogen. Dit kan met stuurverhogers die speciaal voor motorfietsen zijn gemaakt.

Ik heb last van mijn rug op de motor

Als je last hebt van je rug op de motor kan dat zeer vervelend zijn. Op een gegeven moment weet je niet meer welke houding je moet aannemen en het kan er zelfs voor zorgen dat je het plezier in het rijden verliest. Wat je kunt doen tegen rugpijn van het motorrijden op een motor met een rechte rug, is door iets meer naar voren te buigen als je een rechte houding hebt op je motor. Hierdoor verdeel je de kracht van alleen je rug ook naar je armen en benen. Als je een supersport rijdt en je hebt veel rugpijn kun je misschien een motorfiets overwegen waarbij je een rechtere houding aanneemt.

Ideale zitpositie nieuwe GSX-S1000GX

De nieuwe GX heeft bijvoorbeeld de optimale crossover-zitpositie door een grotere veerweg (150 mm voor en achter) waardoor er meer bodemvrijheid ontstaat, evenals een meer recht-op-zitpositie. Suzuki deed uitgebreid onderzoek naar de perfecte zitpositie. Het resultaat is een breder stuur met een stuurpositie die 55 mm dichter bij de rijder staat ten opzichte van bijvoorbeeld de GT. Dit maakt het voor de rijder mogelijk om meer rechtop te zitten.

De toegenomen bodemvrijheid en het nieuwe zadeldesign vergroten daarnaast de afstand tussen het heuppunt van de rijder en het voetpunt met 15 mm. Dit resulteert in een meer natuurlijke houding van de knieën. Het nieuw ontworpen zadel draagt ook bij aan een comfortabele rijervaring voor de berijder en passagier. Het lichtgewicht aluminium bagagerek met geïntegreerde handgrepen geeft de passagier een stevig houvast. Ook zijn de voetsteunen voor de passagier en berijder voorzien van rubberen grips.

Accessoires die zithouding verbeteren

Je hoeft natuurlijk niet direct van motor te veranderen als je merkt dat je niet helemaal lekker zit. Er zijn legio mogelijkheden om een motor aan te passen naar jouw behoeften. Dat kan bijvoorbeeld met accessoires. Zo kun je een luxe, zacht zadel of bijvoorbeeld een verhoogd of een verlaagd zadel monteren zodat je minder last van je rug krijgt. Of wat te denken van een windscherm zodat de wind niet meer op je helm slaat en je nekspieren minder hard hoeven werken.

Verlaagd zadel

Dit gemakkelijk te installeren zadel zorgt er voor dat je 30mm lager zit dan op het standaard zadel, zonder in te leveren op comfort en de looks van je motorfiets.