Wat is de bijtelling van een elektrische auto in 2026 en 2027?
Een batterij-elektrische auto leasen of zakelijk rijden? Dan krijg je waarschijnlijk te maken met bijtelling. Wat is bijtelling precies? En wat is de bijtelling van een elektrische auto in 2026 of 2027?
Wat is bijtelling?
In dit artikel leggen we precies uit wat bijtelling precies is. Bovendien gaan we dieper in op de regels rondom de bijtelling voor elektrische auto's in Nederland in de komende jaren. Maar eerst de vraag: wat is bijtelling? Bijtelling is een belasting die je betaalt als je een auto van de zaak privé gebruikt. Als je meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt met een zakelijke auto, moet je een percentage van de cataloguswaarde van de auto bij je inkomen optellen. Over dit bedrag betaal je vervolgens inkomstenbelasting. De hoogte van de bijtelling hangt af van het type auto en de CO2-uitstoot.
Bijtelling batterij-elektrische auto 2025 en 2026
In 2025 is de bijtelling voor batterij-elektrische auto's verandert. In 2024 bedroeg het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s op 16 procent tot een bedrag van 30.000 euro. In 2025 is dat percentage toegenomen voor BEV’s naar 17 procent. De limiet is op 30.000 euro gebleven.
Bijtelling elektrische auto 2026: wat verandert er?
Oorspronkelijk zou vanaf 2026 de bijtelling elektrische auto volledig gelijk worden getrokken met die van brandstofauto’s: 22% bijtelling over de hele cataloguswaarde. Maar dat lijkt nu niet door te gaan. De Tweede Kamer heeft een voorstel van D66 en ChristenUnie aangenomen om te voorkomen dat EV’s zwaarder belast worden dan benzineauto’s. Waarom? Omdat kleinere elektrische auto’s vaak duurder zijn in aanschaf dan hun benzine-equivalenten. Een volledige verhoging naar 22% zou elektrisch rijden onaantrekkelijk maken.
Nieuwe Belastingplan bijtelling regels vanaf 2026*
Vanaf 2026 geldt een aangepast tarief:
- 18% bijtelling over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde.
- 22% bijtelling voor het bedrag daarboven.
In 2027 wordt dit iets aangepast:
- 20% bijtelling over de eerste €30.000, daarna 22%.
Pas in 2028 gaat de bijtelling voor elektrische auto’s volledig naar 22% over de hele cataloguswaarde.
*Dit nieuwe belastingplan moet nog wel halverwege december door de Eerste Kamer worden goedgekeurd.
Zo beperk je de impact van bijtelling:
- Hoe lager de cataloguswaarde, hoe lager het bedrag waarover je bijtelling betaalt.
- Als je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, hoef je geen bijtelling te betalen.
- Overweeg om verschillende leaseconstructies te vergelijken, zoals operational lease of financial lease, om de kosten te optimaliseren.
Verder aangekondigde plannen kabinet op Prinsjesdag 2025
Onderdeel van de plannen die zijn gepresenteerd zijn tijdens Prinsjesdag 2025 in het kader van de stimulatie van elektrisch rijden:
Wegenbelasting voor elektrische auto's stijgt minder hard dan verwacht
- De stijging van de motorrijtuigenbelasting (mrb) in 2026 valt voor elektrische auto's iets gunstiger uit dan eerder aangekondigd. Vanaf 2026 krijgen elektrische personenauto’s namelijk 30 procent korting op de mrb, in plaats van de eerder aangekondigde 25 procent.
- Deze korting blijft van kracht tot en met 2028.
- In 2029 daalt de korting alsnog naar 25 procent en vanaf 2030 verdwijnt het belastingvoordeel voor emissievrije personenauto’s volledig.
Werkgebonden Personenmobiliteit (WPM)
- Sinds 1 juli 2024 moeten werkgevers met meer dan 100 medewerkers alle zakelijke en woon-werkkilometers registreren voor een CO₂-rapportage.
- Deze grens wordt binnenkort verhoogd naar 250 medewerkers. Bedrijven met minder dan 250 medewerkers hoeven dan geen CO₂-registratie meer bij te houden.
- De ingangsdatum van deze wijziging is nog niet bekend.
Pseudo-eindheffing voor werkgevers
- Per 1 januari 2027 gaan werkgevers een extra heffing op zakelijke fossiele personenauto’s betalen die ook privé worden gebruikt.
- De heffing bedraagt 12% van de cataloguswaarde per jaar (dus niet 52% van het jaarlijkse bedrag aan bijtelling).
- Er geldt een overgangsregeling tot 17 september 2030 voor auto’s die vóór 2027 ter beschikking zijn gesteld. Stel, dit jaar (2025) wordt een nieuw leasecontract afgesloten, dan geldt de eindheffing nog niet in 2027. Maar vanaf 1 juli 2030 geldt de pseudo-eindheffing voor alle fossiele personenauto’s die voor privédoeleinden (inclusief woon-werk) ter beschikking worden gesteld.
Er wordt nog onderzocht of het systeem voor het heffen van motorrijtuigenbelasting aangepast wordt. Mogelijk wordt in de toekomst niet langer gekeken naar het gewicht van de auto - wat nadelig is voor zwaardere elektrische voertuigen - maar naar het formaat van het voertuig.
Een toekomstig nieuw kabinet zal moeten beslissen welke plannen definitief worden doorgevoerd.
Elektrisch rijden blijft interessant
Tot nu toe profiteerden bestuurders van elektrische auto’s van een lager bijtellingspercentage. Dat fiscale voordeel was bedoeld om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken en de overstap naar schoner vervoer te versnellen. Maar nu steeds meer Nederlanders kiezen voor een EV, bouwt de overheid deze voordelen stap voor stap af. Het doel? Een gelijkere belastingdruk tussen elektrische en brandstofauto’s.
Zo betaal je vanaf 2025 eenmalig een vast BPM-bedrag van €667 per auto. Dit bedrag stijgt jaarlijks mee met de inflatie. Toch blijft elektrisch rijden financieel interessant vanwege de lagere kosten per kilometer en lagere energie- en onderhoudskosten én flinke korting op de wegenbelasting.
Bovendien heeft Nederland een uitstekende laadinfrastructuur waardoor het extra interessant is om de overstap te maken naar volledig elektrisch rijden.
Elektrische auto’s, zoals de volledig elektrische e VITARA van Suzuki, combineren moderne technologie met een stille, comfortabele rijervaring. Daarmee is elektrisch rijden niet alleen duurzaam, maar ook een slimme en toekomstgerichte keuze.
De nieuwe volledig elektrische e VITARA
De onlangs geïntroduceerde volledig elektrische e VITARA heeft een moderne, krachtige design en met zijn geavanceerde batterij-elektrische aandrijflijn biedt hij een vlotte en scherpe rijbeleving. De elektrische aandrijflijn bestaat uit de zeer efficiënte eAxle, die de motor en omvormer integreert, en een lithium-ijzerfosfaat batterij die is ontworpen voor optimale veiligheid en betrouwbaarheid.