Suzuki presenteert *groei-strategie voor 2030*
Persbericht

Suzuki presenteert groei-strategie voor 2030

Sterke focus op EV, investeringen en klimaat

Suzuki presenteert groeistrategie voor 2030: sterke focus op EV, investeringen en klimaat

Suzuki Motor Corporation presenteert haar toekomstplannen voor de periode tot 2030. De focus in Suzuki’s Growth Strategy for FY2030-plan ligt sterk op het creëren van waardevolle producten voor klanten, in de breedste zin van het woord. Het verlagen van CO2 uitstoot, introduceren van geëlektrificeerde modellen – van auto’s en motorfietsen tot marineproducten – en het realiseren van verdere groei in Japan, Europa, India, de ASEAN-landen en Afrika is nog maar een fractie van wat Suzuki in petto heeft voor de nabije toekomst.

  • Tussen FY2024 tot FY2030 vijf nieuwe EV-personenautomodellen voor Europa
  • Eerste elektrische motorfiets in FY2024, acht EV-modellen in periode tot 2030
  • Debuut eerste EV-buitenboordmotoren in FY2024
  • Sterke focus op realiseren van koolstofneutraliteit in 2050

Waardevolle producten

De Suzuki Motor Corporation richt zich op het creëren van oplossingen die uniek zijn voor Suzuki, het ontwikkelen van producten en diensten gericht op de klant en het realiseren van groei in de landen waarin Suzuki actief is. Het bedrijf zet zich ook in voor de realisatie van een koolstofneutrale samenleving en voor economische groei in opkomende markten als India, de ASEAN-landen en Afrika. Het realiseren van verdere groei in de belangrijkste kernregio’s Japan, India en Europa maakt ook deel uit van het Growth Strategy for FY2030-plan. Suzuki Motor Corporation hanteert voor alle plannen drie speerpunten:

  1. Ontwikkel producten van superieure waarde door de klant centraal te stellen
  2. Ontwikkel door teamwork een verfrissend en innovatief bedrijf
  3. Streef naar individuele uitmuntendheid door continue verbetering

Sterke focus op koolstofneutraliteit en elektrificatie van modellengamma

Suzuki streeft ernaar om koolstofneutraliteit in Japan en Europa tegen 2050 te bereiken. Het bedrijf houdt daarbij vast aan de strategie om in elke markt de juiste producten aan te bieden, die aansluiten bij de behoeften van die regio. Suzuki legt de focus op elektrificatie van het modellengamma, niet alleen van de personenauto’s, maar ook van motorfietsen en marineproducten. Geordy Bloem, Managing Director Suzuki Nederland: “De groeistrategie van de Suzuki Motor Corporation spreekt vertrouwen uit in de toekomst en verstevigd onze aanwezigheid op de Europese markt. Met een duidelijke focus op de klant en op koolstofneutraliteit bieden we in de toekomst voor alle drie de productgroepen efficiënte betaalbare oplossingen. Daarom blijft Suzuki Nederland investeren in een fijnmazig dealernetwerk waarmee we dicht bij de klant zijn en invulling geven aan onze groeiambities.”

Suzuki Auto: batterij-elektrische personenauto’s

Suzuki introduceert in Europa tussen FY2024 en FY2030 niet minder dan vijf batterij-elektrische modellen, van compacte SUV’s tot modellen in het B-segment. Suzuki reageert daarbij flexibel op de milieuregelgeving en de behoeften van consumenten in alle Europese landen. Om te voldoen aan de uiteenlopende wensen van klanten blijft Suzuki ook modellen met een verbrandingsmotor leveren – in een hybride aandrijflijn of als krachtbron die geschikt is voor koolstofneutrale brandstof, zoals CNG, biogas of gemengde ethanol. Ook in andere delen van de wereld komt Suzuki met batterij-elektrische modellen: voor de Japanse markt staan zes nieuwe EV’s op stapel, net als voor India.

Suzuki Motoren: elektrische motorfietsen

Suzuki start ook met de elektrificatie van zijn motorfietsen. Tussen FY2024 en FY2030 introduceert Suzuki Motoren acht EV-modellen, van klein tot middelgroot. Voor de grotere motorfietsen voor vrijetijdsdoeleinden overweegt Suzuki om die geschikt te maken voor koolstofneutrale brandstof.

Suzuki Marine: elektrische buitenboordmotoren

Voor kleine buitenboordmotoren die vaak in meren en rivieren worden gebruikt, introduceert Suzuki Marine in FY2024 de eerste EV-modellen. Tegen FY2030 heeft het merk vijf EV-modellen in het gamma. Voor grote buitenboordmotoren – geschikt voor gebruik op open water – overweegt Suzuki Marine om ook die geschikt te maken voor koolstofneutrale brandstof.

New Electric Mobility: mobiliteit voor iedereen

Suzuki stelt een verscheidenheid aan elektrische mobiliteitsopties voor, zoals elektrische seniorenvoertuigen voor mensen die hun rijbewijs vrijwillig hebben ingeleverd. Het gaat hier om de KUPO – een evolutie van een seniorenvoertuig – en de Mobile Mover, een multifunctionele robotwagen die wordt ontwikkeld in samenwerking met M2 Labo. Het doel van Suzuki is om mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken.

Intensievere samenwerking met Toyota Motor Corporation

Suzuki Motor Corporation versterkt de samenwerking met Toyota Motor Corporation, maar blijft een concurrent. Suzuki en Toyota werken onder meer samen aan de ontwikkeling van geavanceerde technologieën, zoals autonoom rijdende auto’s en batterijen van elektrische auto’s. Ook uitbreiding in opkomende landen, inspanningen voor koolstofneutraliteit in India, evenals de vorming van een circulaire samenleving die rekening houdt met het milieu, vallen onder de samenwerking.

Forse investeringen, onder meer in nieuwe BEV-batterijfabriek

Suzuki investeert tot en met FY2030 een stevige 2 biljoen yen in R&D en 2,5 biljoen yen in kapitaaluitgaven. Van de in totaal 4,5 biljoen yen gaat 2 biljoen yen naar elektrificatie-gerelateerde projecten, waarvan 500 miljard yen in batterij-gerelateerde investeringen. Suzuki investeert verder 2 biljoen yen in R&D op gebieden als koolstofneutraliteit, zoals elektrificatie en biogas, maar ook autonome rijhulpsystemen. Ook is 2,5 biljoen yen bestemd voor kapitaaluitgaven, investeringen in faciliteiten, waaronder de bouw van een BEV-batterijfabriek en faciliteiten voor hernieuwbare energie.

Groeidoelstellingen

De geconsolideerde netto-omzetprognose voor FY2022 is 4,5 biljoen yen. De beoogde doelstelling voor FY2025 is 4,8 biljoen yen. Suzuki groeit graag mee met opkomende landen door bij te dragen aan hun ontwikkeling. Het bedrijf stuurt op het netto verkoopresultaat van FY2021 van 3,5 biljoen yen te verdubbelen tot 7 biljoen yen in FY2030. Hoe Suzuki dat gaat realiseren? Door voort te bouwen op het motto van oprichter Michio Suzuki: “Ik wil het handmatig weefgetouw van mijn moeder makkelijker voor haar maken.” Kortom: door opwindende, dynamische en unieke producten te ontwikkelen die het leven van mensen verrijken. En dat alles met een goed evenwicht tussen koolstofneutraliteit en bijdrage aan de groei van opkomende landen. Van auto’s en motorfietsen tot buitenboordmotoren en elektrische seniorenvoertuigen: mobiliteit is bij Suzuki voor iedereen toegankelijk, nu en in de toekomst.

Download persbericht en beeldmateriaal