
Is een batterij-elektrische auto duur?
Is het duur om een batterij-elektrische auto te rijden?
Overstappen op een batterij-elektrische auto doe je vast na de nodige research. Je vraagt je wellicht af of het duur is om in een batterij-elektrische auto te rijden. Tijd voor opheldering.

Kosten om rekening mee te houden
Toegegeven, een elektrische auto is ook in 2025 of 2026 nog vaak duurder in aanschaf dan een auto met een verbrandingsmotor. Maar het is belangrijk om te kijken naar het complete plaatje. Want er zijn verschillende kosten waarmee je rekening moet houden. De Total Cost of Ownership (TCO) laat zien dat een elektrische auto, ondanks de hogere aanschafprijs, vaak goedkoper is dan een auto met verbrandingsmotor, vooral door de stijgende brandstofprijzen.
Aanschafkosten
Een batterij-elektrische auto is vaak duurder in aanschaf dan een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor. Dit komt voornamelijk door de prijs van de batterij. Hoe groter de batterij, hoe duurder de auto. Vanaf 2025 wordt er ook voor elektrische auto's BPM (belasting op personenauto’s) gerekend. Dit jaar bedraagt dat een vast bedrag van €667. Deze wijziging is onderdeel van de aanpassing van het belastingklimaat om de verkoop van elektrische voertuigen meer in lijn te brengen met andere autotypen.

Fiscale voordelen
Vanaf 2025 verdwijnen veel fiscale voordelen voor elektrische auto's of worden ze verder afgebouwd. Niet alleen de vrijstelling van de BPM is verdwenen, ook de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (MRB) wordt geleidelijk afgebouwd: in 2025 hoeft nog maar 25% van de MRB betaald te worden, in 2026 wordt dat 75%, en in 2030 is de korting volledig verdwenen. Daarnaast is de aanschafsubsidie voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische auto’s vervallen. Wie een elektrische auto zakelijk leaset en privé gebruikt, betaalt tot 2026 een lagere bijtelling dan voor een auto met verbrandingsmotor, maar het tarief stijgt jaarlijks.
Energiekosten
Kijk ook naar de energiekosten van een elektrische auto. De kosten voor het opladen van een elektrische auto zijn vaak lager dan de brandstofkosten voor een benzine- of dieselauto. Hoeveel je precies betaalt, hangt af van waar en hoe je oplaadt. Thuis opladen is meestal het goedkoopst, vooral als je gebruik kunt maken van zonnepanelen. Publieke laadpalen zijn vaak iets duurder, en snelladen langs de snelweg is de duurste vorm van laden.

Gemiddeld kost het opladen van een batterij-elektrische auto tussen de €0,20 en €0,30 per kWh. Afhankelijk van de batterijcapaciteit van je auto en het energieverbruik per kilometer, kun je zo een inschatting maken van je maandelijkse energiekosten. Over het algemeen liggen deze kosten lager dan de brandstofkosten voor een vergelijkbare benzineauto.

Onderhoudskosten
Daarnaast profiteer je bij een batterij-elektrische auto ook van lagere onderhoudskosten ten opzichte van een auto met verbrandingsmotor. Dit komt doordat een elektrische auto minder bewegende onderdelen heeft. Zo hoef je bijvoorbeeld geen olie te verversen en zijn er geen bougies of distributieriem om te vervangen. De grootste slijtageonderdelen van een elektrische auto zijn banden en remmen. Remmen gaan doorgaans een stuk langer mee omdat een elektrische auto remt op een elektromotor. Wel moet je rekening houden met snellere slijtage van banden.
Accu-vervanging
Ook het vervangen van de batterij kan op de lange termijn een kostenpost zijn, hoewel batterijen tegenwoordig een lange levensduur hebben en vaak onder uitgebreide garantie vallen. Gemiddeld gaat een accu van een elektrische auto tussen de 10 en 20 jaar mee. Uiteraard is dit afhankelijk van verschillende factoren, zoals het gebruik van de auto, de laadgewoonten en de omgeving waarin je rijdt. Je kunt rekening houden met zo’n 2% degradatie per jaar, maar dat kan ook veel minder zijn.
Verzekering
De verzekering van je auto is een vaste kostenpost. Hoewel verzekeraars doorgaans geen hogere premie rekenen voor een elektrische auto, is de premie vaak wel iets duurder door de hogere aanschafwaarde van een EV.
Afschrijving elektrische auto
Net als bij een brandstofauto is een elektrische auto onderhevig aan afschrijving, het verschil tussen de aanschafprijs en de uiteindelijke verkoopprijs. In het begin was de afschrijving van elektrische auto’s onzeker, vooral door de twijfel over de duurzaamheid van accupakketten en de vraag of er vraag was naar gebruikte EV’s. Inmiddels is de afschrijving beter te voorspellen, waarbij de hogere aanschafprijs van een elektrische auto een grotere rol speelt bij de vaste kosten. Bij de variabele afschrijving is het verschil tussen een elektrische en benzineauto kleiner, maar afschrijving blijft de grootste kostenpost voor een elektrische auto.
Private Lease
De totale autokosten van een elektrische auto kunnen vergelijkbaar of zelfs gunstiger zijn dan die van een brandstofauto, maar de hogere aanschafprijs vormt vaak een drempel. Private lease biedt hiervoor een oplossing: tegen een vast maandbedrag rijd je in een nieuwe elektrische auto, waarbij alle kosten, behalve elektriciteit, zijn inbegrepen. Je hebt dan ook geen zorgen over onderhoud en afschrijving.

De nieuwe volledig elektrische e VITARA
De onlangs geïntroduceerde volledig elektrische e VITARA heeft een moderne, krachtige design en met zijn geavanceerde batterij-elektrische aandrijflijn biedt hij een vlotte en scherpe rijbeleving. De elektrische aandrijflijn bestaat uit de zeer efficiënte eAxle, die de motor en omvormer integreert, en een lithium-ijzerfosfaat batterij die is ontworpen voor optimale veiligheid en betrouwbaarheid. De e VITARA wordt leverbaar in het najaar van 2025.