Details V-Strom 800DE

Lees meer over alle details van de Suzuki V-Strom 800DE zoals motorblok, technische features en design.

Alle details

Suzuki_DL800DERCM3_engine_3

Motorblok

De V-STROM 800DE wordt aangedreven door Suzuki’s gloednieuwe 776 cc paralleltwin met zeer compacte bouw. De nieuwe tweecilinder met Euro5-emissienorm heeft een lange boring-slagverhouding voor de perfecte balans tussen een soepele, controleerbare vermogensafgifte en ultieme prestaties bij elk toerental. Een krachtig koppel bij zeer lage toerentallen zorgt voor extra comfort. Ook biedt Suzuki deze motor aan in een 35kW variant voor A2-rijbewijshouders.

Suzuki rust de nieuwe krachtbron uit met 270°-krukas, omdat het ontstekingsinterval gelijk is aan dat van een V-twin en garant staat voor een soepel rijgedrag met een overvloed aan koppel en positieve tractie. In combinatie met een prettig klinkende roffel en sound is het karakter sterk vergelijkbaar met die van een V-twin.

De V-Strom is voorzien van het gepatenteerde Suzuki Cross Balancer-krukasmechanisme dat zorgt voor een bijzonder soepel rijgedrag en dat de krachtbron lichter en compacter kan worden geconstrueerd. Twee balansassen die in een hoek van 90 staan, elimineren trillingen en dragen bij aan het soepele motorkarakter. Het maximale motorvermogen bedraagt 84,3pk bij 8.500 toeren en kent een maximaal koppel van 78 Nm bij 86.800 toeren.

De vermogensafgifte van de nieuwe 776 cc paralleltwin kan worden aangepast met drie rijmodi, via de Suzuki Drive Mode Selector (SDMS). Er is keuze uit rijmodus A (active), B (basic) en C (comfort).

De drie rijmodi leveren altijd het maximale vermogen, maar verschillen qua gasrespons, doseerbaarheid en koppelkarakteristiek, vooral bij kleine gasklepopeningen en tijdens acceleratie door het lage- en middentoerengebied. Hierdoor rijd je met meer vertrouwen en meer plezier. De elektronische ‘ride-by-wire’ gasklepbediening verbetert de controle en geeft een betrouwbare gasrespons, vooral wanneer je op gravelpaden rijdt.

Traction Control

De V-STROM 800DE is uitgerust met het beproefde Suzuki Traction Control System (STCS) inclusief G-modus (Gravel). Dit systeem voorkomt dat het achterwiel doorslipt en geeft meer vertrouwen. De interventiesnelheid van dit systeem is instelbaar via vier modi. Elke modus heeft invloed op de mate waarin het systeem wheelspin toestaat. Je kunt er ook voor kiezen om het systeem uit te schakelen.

Behalve de drie modi voor straatgebruik (+ OFF) biedt de tractiecontrole van de V-STROM 800DE ook een speciale G-modus (Gravel). In deze modus wordt het ontstekingstijdstip verlaat zodat er een beperkte hoeveelheid wheelspin mogelijk is wanneer je op onverhard terrein rijdt. Hierdoor blijft de motorfiets beheersbaar en krijg je nog steeds de gewenste vermogensafgifte om onverharde wegen en paden met meer vertrouwen te verkennen.

Suzuki_DL800DERCM3_strip_1

Rijwielgedeelte

Elk aspect van het rijwielgedeelte van de nieuwe Suzuki V-STROM 800DE is ontworpen voor een goede wendbaarheid en uitmuntende controle in een breed scala aan rij-omstandigheden. Ook is veel aandacht besteed aan het comfort en aan het minimaliseren van vermoeidheid tijdens lange trips, zelfs wanneer je met een passagier en zware belading rijdt.

Het robuuste stalen frame, de bijzonder gevormde lichtgewicht aluminium achterbrug, het 21-inch voorwiel, de spaakwielen en de Hitachi Astemo (SHOWA) instelbare vering voor en achter met ruim voldoende veerwegen voor off-roadgebruik: ze zijn allemaal specifiek ontworpen zodat er een optimaal pakket ontstaat voor elke rit. Het resultaat is een machine die bijzonder wendbaar is, maar ook een uitstekende rechtuit-stabiliteit bij alle snelheden heeft.

De framegeometrie kenmerkt zich door een langere wielbasis, een lange balhoofdhoek, grote grondspeling en een breed stuur. Dit alles zorgt voor een maximale stabiliteit en beheersbaarheid wanneer je op onverharde wegen rijdt. Dankzij de uitgekiende rijpositie in combinatie met de brede stalen voetsteunen, die voorzien zijn van geprofileerde rubber blokken, verdeel je het gewicht effectief over de voor-en de achterzijde.

Hierdoor kun je de motor gemakkelijk controleren wanneer je over ruige paden en andere onverharde oppervlakken rijdt, of wanneer je snel door krappe bochten rijdt. Het verbetert bovendien de stabiliteit wanneer je met een passagier en top- en zijkoffers op je V-STROM 800DE rijdt.

Suzuki_DL800DERCM3_front_tyre

Remsysteem

Suzuki rust de nieuwe V-STROM 800DE uit met een krachtige reminstallatie en in twee modi verstelbaar ABS systeem. Desgewenst kun je de Rear ABS Cancel mode gebruiken om het ABS op het achterwiel uit te schakelen voor de gewenste remcontrole op gravel en andere onverharde oppervlakken

Het remsysteem is voorzien van dubbele remschijven voor en een enkele remschijf achter. Het antiblokkeerremsysteem (ABS) zorgt voor een stabieler remgedrag doordat het voorkomt dat de wielen blokkeren, zelfs wanneer je hard remt. Modus 1 kent een minimale interventie en is daarom uitstekend geschikt voor het rijden op gravelpaden. Modus 2 is ideaal voor stadsverkeer en normale wegcondities.

Suzuki_DL800DERCM3_action_19

TFT-display

Een uniek detail van de nieuwe V-STROM 800DE is de multifunctionele 5-inch kleuren TFT-display. Deze duidelijk afleesbare en hoogwaardige display levert vitale real-time informatie over de status van de motor en kan grote pop-upmeldingen en waarschuwingen tonen.

De toerenteller doet tevens dienst als een programmeerbare schakelindicator, die knippert wanneer de motor het ingestelde toerental bereikt.. Het scherm kan automatisch of handmatig tussen de daginstelling (wit) en nachtinstelling (zwart) schakelen voor een optimale afleesbaarheid op elk uur van de dag en in elke rijsituatie. Aan de linkerzijde van het multifunctionele dashboard is een 5-volt USB-aansluiting met een maximale stroomsterkte van 2 Ampère ondergebracht voor het opladen van een navigatiesysteem of smartphone.

Suzuki_DL800DERCM3_image_sketch_3

Styling

Terwijl de vormgeving trouw blijft aan het erfgoed van de V-STROM en aan de Suzuki-designtraditie om een unieke stijlexpressie te creëren, biedt de V-STROM 800DE ook een aantrekkelijke, radicaal nieuwe en moderne look.

Zijn scherpe, nieuwe ‘snavel’ staat hoger en verder weg van het voorwiel zodat hij zijn competentie om door te gaan waar het asfalt ophoudt visueel onderstreept. Zijn kenmerkende, hexagonale LED-koplampunit accentueert het slanke, lichte en compacte voorkomen van de voorzijde.

Het zadel van de Suzuki V-STROM 800DE is ontworpen voor optimaal comfort op lange toertochten en rijden op onverharde wegen. Het zadel geeft je alle bewegingsvrijheid, ook voor de passagier, zelfs wanneer de optionele top- en zijkoffers zijn gemonteerd. Het korte windscherm maximaliseert het zicht en de bescherming wanneer je op landwegen en gravelpaden rijdt. Het scherm is bovendien in drie standen instelbaar (niet tijdens het rijden).

Standaard is deze allroundmachine uitgerust met handkappen, brede, stalen voetsteunen met rubberen blokken, een bagagedrager met geïntegreerde passagiershandvatten en een kunststof carterbeschermplaat. Middels diverse accessoires is de nieuwe V-STROM 800DE nog verder te personaliseren.

Wil je nog meer weten over de Suzuki V-Strom 800?
Lees meer in de brochure.
Neem contact op met je Suzuki-dealer, hij legt je graag alles uit.
Of schrijf je in voor onze motoren nieuwsbrief.