Details V-Strom 800

Lees meer over alle details van de Suzuki V-Strom 800 zoals motorblok, technische features en design.

Alle details

003_XE9K1_EngineCut1

Motorblok

De V-Strom 800 wordt aangedreven door Suzuki’s gloednieuwe 776 cc paralleltwin met zeer compacte bouw. De nieuwe tweecilinder met Euro5-emissienorm heeft een lange boring-slagverhouding voor de perfecte balans tussen een soepele, controleerbare vermogensafgifte en ultieme prestaties bij elk toerental. Een krachtig koppel bij zeer lage toerentallen zorgt voor extra comfort. Ook biedt Suzuki deze motor aan in een 35 kW-variant voor A2-rijbewijshouders.

Suzuki rust de nieuwe krachtbron uit met een 270°-krukas ontstekingsinterval, die gelijk is aan dat van een V-twin. Wat garant staat voor een soepel rijgedrag met een overvloed aan koppel en positieve tractie. In combinatie met een prettig klinkende roffel en fijne sound is het karakter sterk vergelijkbaar met die van een V-twin.

De V-Strom 800 is voorzien van het gepatenteerde Suzuki Cross Balancer-krukasmechanisme dat zorgt voor een bijzonder soepel rijgedrag en dat de krachtbron lichter en compacter kan worden geconstrueerd. Twee balansassen die in een hoek van 90 graden staan, elimineren trillingen en dragen bij aan het soepele motorkarakter. Het maximale motorvermogen bedraagt 84 pk bij 8.500 toeren en kent een maximaal koppel van 78 Nm bij 6.800 toeren.

De vermogensafgifte van de nieuwe 776 cc paralleltwin kan worden aangepast met drie rijmodi via de Suzuki Drive Mode Selector (SDMS). Er is keuze uit rijmodus A (active), B (basic) en C (comfort).

De drie rijmodi leveren altijd het maximale vermogen, maar verschillen qua gasrespons, doseerbaarheid en koppelkarakteristiek, vooral bij kleine gasklepopeningen en tijdens acceleratie door het lage- en middentoerengebied. Hierdoor rijd je met meer vertrouwen en meer plezier. De elektronische ‘ride-by-wire’ gasklepbediening verbetert de controle en geeft een betrouwbare gasrespons. De Low RPM Assist helpt bij het wegrijden en rijden op lage snelheid door te voorkomen dat de motor uitvalt bij een te laag aantal toeren.

Traction Control

De V-Strom 800 is uitgerust met het beproefde Suzuki Traction Control System (STCS). Dit systeem voorkomt dat het achterwiel doorslipt en geeft meer vertrouwen. De interventiesnelheid van dit systeem is instelbaar via drie actieve modi. Elke modus heeft invloed op de mate waarin het systeem wheelspin toestaat. Je kunt er ook voor kiezen om het systeem uit te schakelen.

DL800RQM4_strip_1

Rijwielgedeelte

Elk aspect van het rijwielgedeelte van de nieuwe Suzuki V-Strom 800 is ontworpen voor een goede wendbaarheid en uitmuntende controle in een breed scala aan rijomstandigheden. Ook is veel aandacht besteed aan het comfort en aan het minimaliseren van vermoeidheid tijdens lange trips, zelfs wanneer je met een passagier en zware belading rijdt.

Het robuuste stalen frame, de bijzonder gevormde lichtgewicht aluminium achterbrug, het 19-inch voorwiel, de nieuwe aluminium 7-spaaks gietwielen en de Hitachi Astemo SFF-BP (SHOWA) instelbare vering geven als resultaat een machine die bijzonder wendbaar is, maar ook bergen grip kent en een uitstekende stabiliteit bij hoge snelheid.

DL800RQM4_front_tyre

Remsysteem

De nieuwe Suzuki V-Strom 800 is uitgerust met een krachtige reminstallatie en een in twee modi verstelbaar ABS-systeem. Aan de voorzijde zorgen de dubbele 310 mm remschijven en radiaal gemonteerde vierzuigerremtangen voor indrukwekkende, goed doseerbare remprestaties. Achter wordt dat verzorgd door een enkele 260 mm schijfrem en een glijdend gemonteerde enkelzuigerremklauw.

Het remsysteem is voorzien van dubbele remschijven voor en een enkele remschijf achter. Het antiblokkeerremsysteem (ABS) zorgt voor een stabieler remgedrag doordat het voorkomt dat de wielen blokkeren, zelfs wanneer je hard remt. Modus 1 kent een minimale interventie en is daarom uitstekend geschikt voor het rijden op gravelpaden. Modus 2 is ideaal voor stadsverkeer en normale wegcondities.

DL800RQM4_action_4

TFT-display

De nieuwe V-Strom 800 is voorzien van een multifunctioneel 5-inch kleuren- TFT-display. Deze duidelijk afleesbare en hoogwaardige display levert vitale real-time informatie over de status van de motor.

De toerenteller op de display doet tevens dienst als een programmeerbare schakelindicator, die knippert wanneer de motor het ingestelde toerental bereikt. Het TFT-scherm heeft nu ook een extra functie, waarin grote pop-upmeldingen en waarschuwingen getoond kunnen worden. Het scherm kan automatisch of handmatig tussen de daginstelling (wit) en de nachtinstelling (zwart) schakelen voor een optimale afleesbaarheid op elk uur van de dag en in elke rijsituatie.

Ook handig: aan de linkerzijde van het multifunctionele dashboard vind je een 5-Volt USB-aansluiting met een maximale stroomsterkte van 2 Ampère. Zo kan eenvoudig een smartphone of navigatiesysteem van stroom worden voorzien.

DL800RQM4_image_sketch_1

Kenmerkende styling

Net als zijn offroad-georiënteerde broer de V-Strom 800DE wordt de nieuwe V-Strom 800 gekenmerkt door zijn scherpe ‘snavel’ die voortkomt uit het legendarische DR-Z-design van 1988. Zijn kenmerkende, hexagonale LED-koplampunit accentueert het slanke, lichte en compacte voorkomen van de voorzijde.

De verticaal gestapelde, kenmerkende hexagonale LED-koplampen zorgen niet alleen voor een bijzondere flair aan het gezicht van de motorfiets, ze bieden ook een heldere zicht op het wegdek voor je. Compacte LED-positielichten, LED-knipperlichten en een LED-achterlicht zorgen voor een goede zichtbaarheid en een praktische duurzaamheid.

Het zadel van de V-Strom 800 is ontworpen voor comfort en bewegingsvrijheid tijdens lange toerritten. Het zadel is voorzien van een schuimpolstering met een hoge dichtheid, zodat deze prima in staat is om de belasting van het wegdek op te nemen. Dankzij de vaste montage biedt het zadel optimale ondersteuning bij gewichtsverschuivingen, wanneer je van positie verandert. Het V-Strom-logo is in reliëf op het zitvlak aangebracht en voegt zo een aangenaam designaccent toe.

Standaard rust Suzuki de V-Strom 800 uit met met rubber beklede aluminium voetsteunen, een bagagedrager voorzien van geïntegreerde handgrepen voor een passagier en een in hoogte verstelbare voorruit.

Wil je nog meer weten over de Suzuki V-Strom 800?
Lees meer in de brochure of bekijk de video features & benefits.
Neem contact op met je Suzuki-dealer, hij legt je graag alles uit.
Of schrijf je in voor onze motoren nieuwsbrief.