Details GSX-8S

Lees meer over alle details van de Suzuki GSX-8S zoals motorblok, technische features en design.

Alle details

Suzuki_GSX800RQM3_engine_3

Motorblok

De GSX-8S is voorzien van een gloednieuwe 776 cc paralleltwin met zeer compacte bouw, gekoppeld aan een up & down Quick Shift System en voorzien van het Suzuki Cross Balancer systeem. Hij kenmerkt zich door een lange boring-slagverhouding voor de perfecte balans tussen een soepele, controleerbare vermogensafgifte en ultieme prestaties bij elk toerental. Een riant koppel bij zeer lage toerentallen zorgt voor extra comfort in de stad. Er is ook een 35kW variant beschikbaar voor A2-rijbewijshouders.

Kenmerkend voor de nieuwe 776 cc tweecilinder is de 270°-krukas. Deze bijzondere krukasconfiguratie met uniek ontstekingsinterval staat garant voor een soepel rijgedrag met een overvloed aan koppel en positieve tractie in combinatie met een prettige roffel, sound en karakter dat vergelijkbaar is met die van een V-twin.

De motor is voorzien van het Suzuki Cross Balancer systeem, een innovatief nieuw balanceersysteem dat bijdraagt aan het soepeler motorkarakter en dat tevens een rol speelt in het wendbare stuurkarakter van de GSX-8S. Het unieke krukasmechanisme, waarbij twee balansassen in een hoek van 90° staan, elimineert trillingen en draagt bij aan het soepele motorkarakter. Tevens zorgt deze configuratie ervoor dat de krachtbron lichter en compacter kan worden geconstrueerd.

Het maximale vermogen van de motor bedraagt 82,9 pk en het bok kent een maximaal koppel van 78 Newtonmeter bij 6.800 toeren.

Via de Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) is het karakter van de nieuwe 776 cc paralleltwin aanpasbaar via drie rijmodi: A (active), B (basic) en C (comfort). Elke rijmodus levert de maximale vermogensafgifte en heeft invloed op de fijnafstemming van de gasrespons en koppelkarakteristiek bij het accelereren, voor meer vertrouwen en meer rijplezier. De elektronische ‘ride-by-wire’ gasklepbediening verbetert de controle en geeft een betrouwbare gasrespons. Ideaal bij rijden in de stad of op een bergpas.

Traction Control

Suzuki rust de nieuwe GSX-S8 uit met een krachtig remsysteem en is voorzien van radiaal gemonteerde remklauwen met dubbele remschijven aan de voorzijde. In combinatie met een eveneens krachtig ABS-systeem en het beproefde Suzuki Traction Control System (STCS) zorgt dat voor maximaal vertrouwen van de berijder.

Het antiblokkeerremsysteem (ABS) zorgt voor een stabieler remgedrag doordat het voorkomt dat de wielen blokkeren, zelfs wanneer je hard remt. STCS voorkomt dat het achterwiel doorslipt. Het zorgt voor minder stress en vermoeidheid en geeft je het vertrouwen dat je alles onder controle hebt. Je kunt de interventiesnelheid van dit systeem in drie verschillende modi instellen. Dat heeft ook invloed op de mate waarin het systeem wheelspin toestaat. Je kunt er ook voor kiezen het Traction Control systeem uit te schakelen.

Suzuki_GSX800RQM3_strip_1

Rijwielgedeelte

Eén blik op de GSX-8S is voldoende om te zien hoe het rijwielgedeelte nauwgezet is ontworpen zodat het slank, compact, licht en wendbaar is terwijl het de ideale vormgeving heeft om de high-performance paralleltwin te dragen. Het rijwielgedeelte staat garant voor maximale wendbaarheid. Of je nu solo rijdt of met passagier, en met of zonder optionele soft-luggage zijkoffers.

Het hart van het rijwielgedeelte wordt gevormd door een sterk en zeer stijf frame, dat speciaal voor de GSX-8S is ontworpen. De lichtgewicht aluminium swingarm is optimaal afgestemd op straatgebruik. De framegeometrie is nauwgezet berekend zodat de GSX-8S niet alleen over een goede rechtuit-stabiliteit beschikt, maar ook over een licht stuurgedrag in combinatie met een comfortabele zitpositie. Het gewicht wordt perfect over de voor- en achterzijde verdeeld.

De upside-down KYB-voorvork heeft een veerweg van 130 mm en biedt een soepel en controleerbaar rijgedrag met een stabiele dempingskarakteristiek. De voorvork staat daardoor zijn mannetje, zowel bij sportief rijden als tijdens lange ritten. De KYB-monoschokdemper van de achtervering zorgt voor een uitstekende rechtuit-stabiliteit en een wendbaar stuurgedrag, zelfs wanneer je met een passagier rijdt. De mechanische afsteller van de veervoorspanning is vooral handig wanneer je met zijn tweeën op pad gaat.

De lichtgewicht velgen van gegoten aluminium zijn omwikkeld met de nieuwste generatie RoadSport 2-radiaalbanden van Dunlop, speciaal afgestemd op het karakter van de GSX-8S. De 180/55-achterband staat garant voor maximale grip en fun. Het brede loopvlak is voorzien van een bewezen profiel en een nieuwe silica-compound die de grip in natte condities verbetert en zorgt voor een optimale levensduur.

Suzuki_GSX800RQM3_instrument_cluster_1

TFT-display

De GSX-8S heeft een multifunctioneel 5-inch kleuren-TFT-display. De duidelijk afleesbare en hoogwaardige display houdt je volledig op de hoogte van alle systemen en instellingen van de motorfiets en toont vitale real-time informatie over de status van de motor.

De toerenteller van de 5-inch kleuren-TFT-display doet tevens dienst als een programmeerbare schakelindicator, die knippert wanneer de motor het ingestelde toerental bereikt. Het TFT-scherm heeft nu ook een extra functie, waarin grote pop-upmeldingen en waarschuwingen getoond kunnen worden. Het scherm kan automatisch of handmatig tussen de daginstelling (wit) en de nachtinstelling (zwart) schakelen voor een optimale afleesbaarheid op elk uur van de dag en in elke rijsituatie.

De display is eenvoudig te bedienen dankzij intuïtieve stuurschakelaars. De ergonomische lay-out van deze schakelaars zorgen ervoor dat je alle functies kunt bedienen terwijl je je op de weg voor je concentreert.

Suzuki_GSX800RQM3_image_sketch_5

Styling

Klaar voor de aanval: dat roept de styling van Suzuki’s nieuwe GSX-S8 op met zijn gespierde mass-forward houding. Het design van deze naked performance motorfiets is het startsein van een nieuw tijdperk van functionele streetfighter-schoonheid. De strakke en pure lijnen werken optimaal samen met de vormgeving van de techniek, waardoor er een uitgebalanceerd geheel ontstaat.

De verticaal gestapelde hexagonale LED-koplampen bieden een helder zicht op de weg voor je. Dankzij het compacte design creëren ze ook een scherpe look met een uniek karakter, waardoor de voorzijde er licht uitziet en altijd klaar lijkt voor actie. De koplampunit wordt geflankeerd door compacte LED-positielichten. Deze zijn ontworpen als smalle, hoekige sleuven die voorwaarts en naar beneden langs de voorkuip lopen en daarmee zorgen voor een herkenbaar front.

Het LED-combinatie-achterlicht met geïntegreerde nummerplaatverlichting heeft een nieuw design, dat nu voor het eerst op een Suzuki-motorfiets voorkomt. Het nieuwe achterlicht is op een slank achterspatbord gemonteerd en draagt bij aan het sportieve nieuwe design, waarmee de GSX-8S van achteren nog korter en slanker lijkt. Dankzij de uitstekende controle, de inspirerende prestaties en het geoptimaliseerde comfort zit je met vertrouwen in het zadel.

De kenmerkend korte uitlaatdemper van de GSX-8S heeft een nieuw design en steekt nauwelijks uit. Dit design draagt in hoge mate bij aan het mass-forward silhouet van de nieuwe streetfighter. De demper is onderdeel van een nieuw 2-in-1-uitlaatsysteem dat is ontworpen voor een prettig uitlaatgeluid zoals dat bij de nieuwe paralleltwin past.

Dankzij diverse accessoires is de nieuwe GSX-S8 nog verder te personaliseren. Suzuki levert onder meer een zijkofferset (soft luggage), fly screen, duoseat-cover, tankpad, LED-knipperlichten en een belly pan.

Wil je nog meer weten over de Suzuki GSX-8S?
Lees meer in de brochure.
Neem contact op met je Suzuki-dealer, hij legt je graag alles uit.
Of schrijf je in voor onze motoren nieuwsbrief