SUZUKI ALLGRIP

Je wilt veilig en zorgeloos van elke rit genieten. Ongeacht het wegdek of de weersomstandigheden.

AllGrip

Wat is AllGrip?

AllGrip is de vierwielaandrijving van Suzuki. Geheel automatisch (AllGrip Auto) of deels automatisch (AllGrip Select). Daarnaast heeft Suzuki nu ook AllGrip-e.

  • Rust en zelfvertrouwen tijdens het rijden

  • Extra veel rijplezier bij moeilijke omstandigheden

  • Nieuwe wegen om in te slaan

AllGrip Auto

Dankzij AllGrip Auto blijf je veilig en comfortabel rijden, ook bij moeilijke weersomstandigheden of onverhard terrein. Zonder dat je zelf naar vierwielaandrijving hoeft over te schakelen. 

AllGrip Auto is dé optimale vierwielaandrijving: zodra AllGrip Auto merkt dat de voorste twee wielen hun grip op de weg verliezen, wordt de aandrijving automatisch verdeeld naar alle vier de wielen. Geen zorgen dus bij gladde wegen door sneeuw, ijzel of modder, of bij onverhard terrein. Je kunt rustig en veilig blijven rijden. De auto doet het werk.

AllGrip Select

Bij AllGrip Select kies je uit vier elektrisch aangestuurde rijstijlen: Auto, Sport, Snow of Lock. Kom je op onverhard terrein of in moeilijke weersomstandigheden, dan switch je met één druk op de knop eenvoudig naar een andere rijstijl.

Auto: om zuinig mee te rijden. Schakelt automatisch naar vierwielaandrijving als de auto dreigt de slippen.
Sport: voor een sportievere rijstijl. Je kunt strakker de bocht om en de motor reageert sneller.
Snow: voor optimale grip in de sneeuw of onverhard glad wegdek.
Lock: sta je vast in de modder, of in de sneeuw, zet de auto dan op Lock. De achterwielen krijgen zo meer aandrijving, waardoor de auto zich makkelijker lostrekt.

AllGrip_Auto.png

Auto

Om zuinig mee te rijden

all-grip-auto.jpeg
AllGrip_Snow.png

Snow

Optimale grip in de sneeuw

all-grip-snow.jpeg
AllGrip_SPort.png

Sport

Voor een sportieve rijstijl

all-grip-sport.jpeg
AllGrip_Lock.png

Lock

Voor een zware ondergrond

all-grip-lock.jpeg

ALLGRIP-e

De e VITARA biedt Suzuki’s eigen AllGrip-vierwielaandrijving, maar dan aangepast voor de elektrische aandrijflijn. AllGrip-e is een elektronisch gestuurd vierwielaandrijfsysteem met twee motoren voor meer tractie. Zo wordt een avontuurlijke rit buiten de gebaande wegen nog leuker. Met zijn twee elektromotoren, die meer dan 1,5 keer het maximale koppel van een 2WD-configuratie leveren, tilt AllGrip-e dynamisch rijplezier naar een hoger niveau. Bovendien maakt het systeem gebruik van onafhankelijke controle over de voorste en achterste eAxle-motoren. Dat zorgt voor extra vertrouwen en controle op uitdagende wegen of bij slecht weer. Of je nu scherpe bochten wilt nemen, ruw terrein wilt trotseren, rijdt bij zware regenval of in sneeuw, de modi AUTO en TRAIL van AllGrip-e verbeteren de prestaties en stabiliteit voor meer rijplezier en gemoedsrust.

e_VITARA_305
AllGrip

4WD-MODI

De 4WD-modi van AllGrip-e benutten de snelle respons van de elektromotoren om de koppelverdeling tussen de voor- en achterwielen nauwkeurig te regelen en zo de acceleratie te ondersteunen. Op gladde wegoppervlakken wordt de grip van de wielen geoptimaliseerd door automatisch het koppel aan te passen om wielslip aan de voor- of achterzijde te compenseren.

Auto

De AUTO-modus biedt uitstekende wendbaarheid en stabiliteit op oneffen wegen. Het systeem regelt automatisch de koppelverdeling tussen de voor- en achterwielen, afhankelijk van de wegomstandigheden.

Trail

Als een wiel slipt in de TRAIL-modus wordt er remkracht op dat wiel toegepast, terwijl het gelimiteerd slipdifferentieel (LSD) extra koppel naar het tegenovergestelde wiel stuurt. Dit helpt om soepeler uit gladde of modderige situaties te komen waarin je anders vast zou kunnen raken.

E-Four (Across)

Het nieuwe elektronische 4x4-systeem E-Four omvat een separate elektromotor op de achteras die – afhankelijk van de rijomstandigheden – het koppel over de achterwielen verdeelt voor extra grip en stabiliteit. Daardoor behoud je ook op een gladde ondergrond alle controle.

TRAIL MODE

Remt de wielen af op het moment dat ze hun grip verliezen, wat kan gebeuren bij rijden op besneeuwde wegen en in oneffen terrein. Het systeem stuurt het koppel dan naar de wielen die wel grip hebben. Bovendien past Trail Mode de werking van het gaspedaal en transmissie aan, zodat je in beweging blijft en alle controle behoudt.

STABIELE WEGLIGGING

Het 4x4-systeem voorkomt onderstuur in bochten op glad wegdek en zorgt daarmee voor een stabiel weggedrag dat aansluit bij jouw behoeften.

AWD INTEGRADED MANAGEMENT (AIM)

Optimaliseert de 4x4-prestaties door het motorkoppel, het motortoerental, de transmissie en de rem- en stuurinrichting aan te passen aan de rijomstandigheden. AIM ondersteunt ook de drie Drive Mode Select-rijmodi (NORMAL, ECO en SPORT).

Across_uitgelicht_veiligheid_sneeuw_750x500.jpg

Bijna een halve eeuw vooruitgang

“Een voertuig dat zwaar terrein aankan en op plekken kan komen waar auto’s eerder niet konden gaan.” Dat was in 1970 de filosofie waarmee we de eerste Suzuki met vierwielaandrijving ontwierpen. Vanuit daar zijn we door gaan ontwikkelen, zodat onze bestuurders bijna een halve eeuw later met nog meer rijplezier en veiligheid kunnen genieten van deze techniek.