Suzuki onthult nieuwe V-STROM 1050 en V-STROM 1050 XT
Persbericht

Suzuki onthult nieuwe V-STROM 1050 en V-STROM 1050 XT

Sportief design, krachtige motor en meer comfort

Suzuki V-STROM 1050 en V-STROM 1050 XT
  • Scherp, sportief en herkenbaar design

  • Suzuki Intelligent Ride System standaard

  • V-Twin-motorblok met 79 kW

  • Marktintroductie in eerste kwartaal 2020

Scherp design

Herkenbare lijnen, en toch helemaal nieuw. De Suzuki V-STROM 1050 is scherp gelijnd en heeft het nieuwe design-DNA van Suzuki. Het ontwerp is duidelijk geïnspireerd op dat van de legendarische Suzuki DR-Z woestijnracer en de DR-BIG. Zelfs de opvallende oranje met witte kleurstelling van de DR-Z keert terug, naast vijf andere kleuren, waaronder het bekende Champion Yellow en een nieuwe kleur grijs: Solid Iron Gray.

Opvallend is de nieuwe koplamp met LED-verlichting en een verticale indeling voor dim- en grootlicht. Op de V-STROM 1050 XT zijn ook de richtingaanwijzers voorzien van LED-verlichting. Een ander opvallend detail is het aluminium stuur met nieuwe bedieningsunits. Suzuki levert voor de nieuwe V-STROM 1050 tal van accessoires, zoals valbescherming, mistlampen, handkappen, een lagere buddyseat en handvatverwarming.

DL1050RQ_RCM0_Action_195.jpg

Meer power

Suzuki heeft het beproefde V-twin-blok van 1.037 cm3 voor de nieuwe Suzuki V-STROM 1050 en 1050 XT vernieuwd. Er zijn lichtere zuigers toegepast en nokkenassen met grotere nokken plus twee bougies per cilinder. Het blok levert meer trekkracht in het lage- en middentoerengebied. Het maximumkoppel bedraagt 100 Nm bij 6.000 t.p.m. Het maximumvermogen komt nu op 79 kW (107,6 pk) bij 8.500 t.p.m. Dat is 5 kW (6,8 pk) meer dan dat van de uitgaande V-STROM 1000. De nieuwe V-STROM voldoet aan de strenge Euro 5-emissienorm.

Suzuki Intelligent Ride System

Voor meer rijcomfort, stabiliteit en veiligheid is de Suzuki V-STROM voorzien van het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.). Dat is een pakket van intelligente assistentiesystemen die de V-STROM comfortabeler maken dan ooit.

  • Ride-by-wire – elektronische gasbediening
  • Traction Control-systeem (drie standen en uitschakelbaar)
  • Suzuki Drive Mode Selector (S-DMS)
  • Suzuki Easy Start-systeem
  • Low RPM Assist
  • Cruisecontrol (alleen XT)
  • Motion Track Brake-systeem en Combined Brake-systeem (alleen XT)
  • Hill-Hold Control (alleen XT)
  • Slope Dependent Control (alleen XT)
  • Load Dependent Control (alleen XT)
Suzuki-V-Strom-1050_Action_162.jpg

Licht aluminium frame

Het aluminium frame zorgt voor een laag gewicht en draagt bij aan meer rijgemak en een betere handling door de slanke bouw. Het biedt door zijn opzet ook ruimte voor een tank met een inhoud van 20 liter. De zithoogte is 855 mm (850 mm voor de V-STROM 1050 XT). De langere wielbasis van 1.555 millimeter draagt bij aan de stabiliteit. De instelbare Kayaba-voorvork is zeer stijf dankzij dikke vorkpoten met een diameter van 43 mm. De frame-configuratie zorgt voor een rechte, ontspannen zitpositie. Voor heeft de V-STROM 1050 dubbele remschijven van 310 mm in diameter en Tokico vierzuiger-remklauwen. De remschijf achter heeft een diameter van 260 mm en die wordt geremd door een remklauw met een enkele zuiger.

Meer gebruiksgemak

Optioneel is een bagagesysteem beschikbaar met gemakkelijk te bevestigen zijkoffers en een topkoffer. Het instrumentarium is goed afleesbaar dankzij een overzichtelijk LCD-scherm. In een oogopslag zijn toerental, snelheid, brandstofvoorraad en motortemperatuur af te lezen, plus de gekozen instellingen voor het Traction Control-systeem, S-DMS en ABS. Links op het instrumentarium is een USB-aansluiting geplaatst. De buddyseat van de V-STROM 1050 XT is van een nieuw ontwerp, waardoor die meer comfort biedt en in twee hoogten verstelbaar is. Onder de buddyseat van de XT bevindt zich een 12-volt stopcontact. En het windscherm van de XT is handmatig 50 mm in hoogte verstelbaar.

De marktintroductie van de nieuwe Suzuki V-STROM 1050 en 1050 XT vindt plaats in het eerste kwartaal van 2020.

DL1050RQ_RCM0_Action_55.jpg