Vernieuwde Suzuki *<br/> V-STROM 1050/DE*
Persbericht

Vernieuwde Suzuki
V-STROM 1050/DE

For Wherever Your Journey Takes You

De vernieuwde 2023 Suzuki V-Strom 1050 en 1050DE

Suzuki heeft de vernieuwde Suzuki V-Strom 1050 en V-Strom 1050DE voor modeljaar 2023 onthuld. Beide motorfietsen hebben bij een uiteenlopende doelgroep een solide reputatie als zeer capabele en sportieve toermachines. De nieuwkomers tillen het rijcomfort, rijplezier en gebruiksgemak naar een nog hoger niveau. De marktintroductie vindt aan het eind van dit jaar plaats.

  • Sterke 1.037 cm3 V-twin motor met diepe motorsound, een krachtige en lineaire acceleratie en maximale prestaties
  • Standaard Bi-directional Quickshifter
  • Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.)
  • Gravel modus (G-mode) voor V-Strom 1050DE
  • Geoptimaliseerde vering en betrouwbare remkracht
  • Zesversnellingsbak met aangepaste overbrengingsverhoudingen
  • Informatief multifunctioneel kleuren-TFT-dashboard
  • Breed assortiment aan accessoires
  • Uitgebreid kleurenpallet
  • Debuut op INTERMOT (4-9 oktober 2022)

De vernieuwde Suzuki V-Strom 1050 en V-Strom 1050DE voldoen voortaan aan de behoeften van nog meer motorrijders die een stoere toermachine willen om overal mee naartoe te nemen. Of dat nu lange afstanden over asfalt zijn of kortere verkenningsritten over onverharde wegen. Verder kan de Suzuki V-Strom 1050/ 1050DE nog beter op de individuele wensen van rijders afgestemd worden. Hiermee is de vernieuwde Suzuki V-Strom 1050/ 1050DE geschikt voor de meest uiteenlopende activiteiten.

Tot de uitrusting behoren geavanceerde elektronische functies op het gebied van prestaties en verbruik die al bekend zijn van de Suzuki V-Strom 1050(XT) van modeljaar 2020. Nog altijd zorgen deze geavanceerde elektronische regelsystemen van het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) voor een voorsprong op concurrenten. Aan de basis van het S.I.R.S. systeem staat een zes-assige Bosch IMU die de lineaire- en hoekversnellingen meet en zo data verzamelt voor de volgende systemen: Motion Track Brake System, Hill Hold Control System, Slope Dependent Control System & het Load Dependent Control System.

Comfort, veelzijdigheid en rijplezier

Het compacte, lichte rijwielgedeelte van de V-Strom 1050/ 1050DE is ontworpen om comfort, veelzijdigheid en rijplezier te bieden. Elk aspect is gericht op maximale wendbaarheid en controle onder alle omstandigheden, of de rijder nu lange afstanden over geplaveide wegen aflegt of landwegen en off-roadpaden kiest. Het resultaat is een robuuste basis, die zorgt dat deze allround adventure-toermachine verbluffende prestaties levert.

Het nieuwe model biedt keuze uit een twee varianten, toegespitst op de voorkeuren van de rijder voor verschillende soorten van adventure-activiteiten. De Suzuki V-Strom 1050 is gericht op het bieden van maximaal comfort en rijplezier tijdens het afleggen van grote afstanden en sportieve ritten. De Suzuki V-Strom 1050DE is gericht op optimale prestaties en controle wanneer de ontdekkingsdrift verder gaat over gravelpaden en off-roadpaden.

V-Strom 1050: maximaliseren van comfort

Het comfort van de Suzuki V-Strom 1050 is naar een nog hoger plan getild. Dit is onder meer bereikt door toepassing van gegoten aluminium wielen met een 19-inch voorband en 17-inch achterband en de grote touring-voorruit met handige Quick Release-hoogteverstelling. Tot de standaarduitrusting behoren nu ook een middenbok-standaard, handkappen, een kunststof carterbeschermer en het in hoogte verstelbare zadel..

V-Strom 1050DE: ideaal voor off-road gebruik

Voor de Suzuki V-Strom 1050DE hebben de ingenieurs van Suzuki zich ook intensief beziggehouden met het verbeteren van de prestaties op onverharde oppervlakten. Tot de vernieuwingen behoort onder meer een 21-inch voorwiel met een speciaal semi-blokpatroon. De langere aluminium achterbrug en wielbasis verbeteren het stuurgedrag wanneer bijvoorbeeld over gravel gereden wordt. De langere veerweg is hierbij nog beter in staat om hobbels en ruwe oppervlakten te absorberen.

Andere vernieuwingen zijn een breder stuur, bredere stalen voetsteunen, een aluminium motorbeschermer en een standaard accessoire-bar. De Suzuki V-Strom 1050DE introduceert verder een nieuwe Gravel modus (G-mode) als onderdeel van het Suzuki Traction Control System, evenals de mogelijkheid om het ABS-systeem voor het achterwiel volledig uit te schakelen.

Opvallend sterk en lineair koppel

De vernieuwde Suzuki V-Strom 1050/ 1050DE is uitgerust met een 1.037 cm3 V-twin-motor die bij lage toeren een kenmerkende diepe motorsound produceert. In het middengebied levert de tweecilinder een opvallend sterk en lineair koppel waarna in het hoge toerenbereik het maximale vermogen paraat staat. Met Suzuki Clutch Assist System (SCAS) is slechts een lichte aanraking van de koppelingshendel nodig wat vermoeidheid tijdens lange ritten helpt te verminderen en bijdraagt ​​aan soepeler schakelen. Het systeem heeft de functie van een ‘anti-hop’-koppeling, dat blokkeren van het achterwiel voorkomt.

Krachtiger prestaties

De vernieuwde zesversnellingsbak van de Suzuki V-Strom 1050/ 1050DE heeft in de een eerste en zesde versnelling hogere overbrengingsverhoudingen die het schakelen naar de tweede en van daaruit naar de vijfde versnelling soepeler maken. Dit zorgt voor nog meer opwindende, krachtigere prestaties tijdens het accelereren. De vernieuwde overbrengingsverhoudingen zijn ook goed te combineren met de werking van het nieuwe Bi-directional Quick Shift System voor op- en terugschakelen.

Op- en terugschakelen zonder koppeling

Het up & down Quick Shift System stelt de rijder in staat op- of terug te schakelen zonder de koppelingshendel te bedienen. Wanneer het systeem geactiveerd is, onderbreekt het automatisch de vermogensafgifte tijdens accelereren en houdt het een constante snelheid vast, net lang genoeg om de tandwielen van de transmissie te ontlasten. Hierdoor ontstaat een soepeler rijgedrag en een bijna ononderbroken acceleratie zodra de rijder opschakelt. Tijdens het vertragen opent het systeem automatisch de gaskleppen net genoeg om het toerental te verhogen en het motortoerental af te stemmen op de eerstvolgende lagere overbrengingsverhouding, zonder handmatig de gashendel of koppeling te hoeven gebruiken. Het systeem is desgewenst ook uit te schakelen.

Nog meer controle

De Suzuki V-Strom 1050/ 1050DE is uitgerust met diverse systemen die de rijder assisteren. Een voorbeeld is Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) die de rijder ondersteunt bij het afstemmen van de prestaties op de rijomstandigheden, de ondergrond of de gewenste rijstijl. Suzuki Traction Control System (STCS) met drie standen (+OFF) zorgt voor nog meer controle onder de meest uiteenlopende rijomstandigheden. De Suzuki V-Strom 1050DE kent ook een Gravel mode (G-mode) die ingrijpen van de tractiecontrole tot een minimum beperkt. Suzuki's ride-by-wire elektronische gasbedieningssysteem zorgt daarbij voor een gasrespons die heel natuurlijk aanvoelt en aansluit op de intenties van de rijder.

Breder scala aan snelheids- en versnellingsinstellingen

De V-Strom 1050/ 1050DE heeft nog meer te bieden, zoals Motion Track Brake System. Deze voorziening maakt ABS-activering mogelijk wanneer de motorfiets een bocht door gaat en in een hoek leunt. Hill Hold Control-systeem zorgt voor soepeler herstarten na het stoppen op een helling. Met ABS kan de rijder kiezen tussen twee niveaus van ingrijpen: Mode 1 zorgt voor minimale interventie terwijl Mode 2 proactiever ingrijpt.

Cruise control verbeterd

Suzuki heeft verder de cruise control verbeterd om een ​​breder scala aan snelheids- en versnellingsinstellingen mogelijk te maken. Dit helpt vermoeidheid te verminderen tijdens het afleggen van grotere afstanden, vooral wanneer met constante snelheden gereden wordt. Zodra de SET-markering op het nieuwe kleuren TFT LCD-instrumentendisplay verschijnt, kan de rijder de snelheidsinstelling eenvoudig naar boven of beneden aanpassen met de keuzeschakelaar links op het stuur. Hiermee is het voortaan ook mogelijk om de snelheid in te stellen tijdens het rijden in de tweede versnelling of hoger, bij motortoerentallen tussen 2.000 tpm en 7.000 tpm (snelheden van 25 tot 160 km/uur). De speciale handige functie schakelt het systeem opnieuw in en versnelt na het annuleren naar de meest recente snelheidsinstelling.

Soepeler en gemakkelijker starten

Slope Dependent Control System zorgt voor stabieler remmen wanneer de afdaling wordt ingezet en Load Dependent Control System ondersteunt optimaal remmen als er bagage of een passagier wordt meegenomen. Dankzij Suzuki Easy Start System start de motor met één snelle druk op de startknop, zonder gebruik te hoeven maken van de gas- en koppelingshendel. Suzuki's Low RPM Assist-functie helpt het stationair toerental van de motor te handhaven voor soepeler en gemakkelijker wegrijden, wat ideaal is in stop-and-go situaties.

Gravel modus voor meer vertrouwen

Een specifiek kenmerk van de Suzuki V-Strom 1050DE is de nieuwe Gravel modus (G-mode) van het Suzuki Traction Control System. Deze modus zorgt voor een beter weggedrag op onverharde wegen en maakt uitschakeling van het ABS-systeem op het achterwiel mogelijk voor betere prestaties op grind. De nieuwe instelling voor de stand G-mode vertraagt het ontstekingstijdstip, zodat de rijder beter over grindwegen kan rijden door wat slip toe te staan. Dit wordt bereikt doordat het achterwiel zonder onderbreking vermogen blijft leveren en alleen onderdrukt wordt om overmatige wielspin te voorkomen. Als gevolg hiervan blijft de motorfiets bestuurbaar en krijgt de rijder nog steeds het consistente vermogen dat hij wil. Door de rijder in staat te stellen zijn snelheid en kracht beter vast te houden tijdens het nemen van bochten, bevordert de G-mode het vertrouwen dat de rijder in zijn motorfiets heeft. Dit maakt het spannender en leuker om onverharde wegen en landpaden te verkennen.

Verbeterde chassis geometrie en torsiestijfheid

Verder is de V-Strom 1050DE voorzien van een aangepaste chassisgeometrie met een langere en stijvere aluminium achterbrug en wielbasis om de stabiliteit en bestuurbaarheid te verbeteren tijdens het rijden op onverharde oppervlakken en om de bodemvrijheid te vergroten. Hierdoor biedt de motorfiets hetzelfde niveau van stabiliteit en behendigheid als de V-Strom 1050. De verlengde veerweg voor en achter (170 respectievelijk 168 mm) verbetert de prestaties op onverharde wegen. Het nieuwe taps toelopende stuur is aan weerszijden 20 mm breder geworden. Het Solid-mount rijderszadel is ontworpen om beter bestand te zijn tegen belasting tijdens het rijden op onverharde oppervlakken.

Nieuwe all-terrain banden

V-Strom 1050DE is uitgerust met een 21-inch voorband (Dunlop TRAILMAX MIXTOUR in de maat 90/90R21) en een 17-inch achterband (150/70R17) met een speciaal semi-blokpatroon. Deze nieuwe avontuurbanden zijn ontworpen om solide prestaties op de weg te bieden, evenals een uitstekende grip. De banden garanderen extra ‘handling’ tijdens het verkennen van onverharde wegen en paden. De interne structuur van de banden is exclusief ontworpen voor de Suzuki V-Strom 1050DE.

Gefocust op off-road rijeigenschappen

Suzuki rust de V-Strom 1050DE uit met bredere stalen voetsteunen voor een betere ondersteuning wanneer er staand wordt gereden. De kleinere donkergetinte voorruit is dusdanig ontworpen om het zicht te maximaliseren, ideaal bij het verkennen van onverharde wegen of paden. Het voorspatbord heeft een nieuwe driedelige constructie die beter bestand is tegen een stootje. Tot de standaarduitrusting behoort verder een aluminium motorbeschermer en nieuwe zij- en middenstandaards die passen bij de grotere bodemvrijheid van de nieuwe geometrie, evenals een accessoire bar.

5-inch kleuren TFT LCD multi-informatiedisplay

Het nieuwe 5-inch full-colour TFT LCD multifunctioneel instrumentenpaneel van de Suzuki V-Strom 1050/ 1050DE geeft uitgebreide informatie weer. Het houdt de rijder volledig op de hoogte van alle systemen en instellingen van zijn motorfiets, en levert realtime informatie over de toestand van de machine. Het LCD-scherm heeft een extra functie om grote pop-upwaarschuwingen weer te geven. De toerenteller dient ook als programmeerbare motortoerentalindicator. Het knippert wanneer het motortoerental het vooraf ingestelde toerental bereikt dat door de rijder is ingevoerd.
Het display is vernieuwd met exclusieve graphics, waaronder blauwe lijnen op de achtergrond die de aantrekkingskracht en de geest van de Suzuki-merkidentiteit weerspiegelen. Het display biedt handmatige of automatische schakelinstellingen voor de dag (wit) en nacht (zwart).

Uitgebreid kleurenpallet

Voor zowel de V-Strom 1050 als de V-Strom 1050DE is een uitgebreid pallet aan nieuwe kleuren beschikbaar. De V-Strom 1050 is leverbaar in vier kleurcombinaties; zwart in combinatie met goudkleurige velgen en Blauw/ Zwart met zwarte velgen. Rood/ Zwart en Grijs/ Zwart worden beide gecombineerd met rode velgen. De sportieve 1050DE is leverbaar in drie kleurcombinaties; Geel/ Zilvergrijs gecombineerd met goudkleurige spaakwielen, Blauw/ Wit met blauwe spaakwielen en Zwart in combinatie met zwarte spaakwielen.

Suzuki_V-Strom_DL1050RRM3_CGG_right.jpg
Suzuki_V-Strom_DL1050RRM3_KGL_right.jpg
Suzuki_V-Strom_DL1050RRM3_BNR_right.jpg
Suzuki_V-Strom_DL1050RRM3_CB8_right.jpg
Suzuki_V-Strom_DL1050RJM3_CD8_right.jpg
Suzuki_V-Strom_DL1050RJM3_KGL_right.jpg
Suzuki_V-Strom_DL1050RJM3_JWN_right.jpg

Originele accessoires

Sinds de eerste generatie V-Strom uit 2002 biedt Suzuki voor de toerrijder een breed assortiment aan originele accessoires aan die ontworpen zijn om het avontuurlijke karakter van de rijder te prikkelen. Met meer dan 30 beschikbare items voor de nieuwe V-Strom 1050/1050DE breidt Suzuki de huidige line-up uit. Stuk voor stuk accessoires die het comfort, de bruikbaarheid, de bescherming en het design verbeteren. Tot de collectie behoren een reeks top- en zijkoffers in verschillende maten, materialen en kleuren, handvatverwarming en een LED-mistlampset.

Debuut op INTERMOT

De vernieuwde V-Strom 1050 en 1050DE beleven hun debuut tijdens de INTERMOT-motorbeurs in Keulen op 4 tot en met 9 oktober 2022. Consumentenprijzen worden op een later moment bekend gemaakt.