Details Hayabusa

Lees meer over alle details van de Suzuki Hayabusa zoals motorblok, technische features en design.

Alle details

GSX1300RRQM2_engine_1.jpg

Motorblok

De vloeistofgekoelde 1.340 cc viercilindermotor is geheel herzien voor nog betere prestaties bij een lager verbruik en een betere levensduur. De motor voldoet nu ook aan de Euro 5-emissie-eisen. Het topvermogen bedraagt nu 140 kW (190 pk). De nieuwe Hayabusa levert bij toerentallen die in het dagelijks verkeer worden gebruikt meer koppel en vermogen dan welke andere sportmotor dan ook. Het maximale koppel van 150 Nm wordt al bij 7.000 toeren bereikt.

De motor reageert energieker op het elektronische ride-by-wire gas. In 3,2 seconden sprint de Hayabusa van stilstand naar 100 km/uur. Dat was 3,4 seconden. Motion Track Traction Control System (instelbaar en uitschakelbaar) en het Anti-Lift Control System (instelbaar en uitschakelbaar) assisteren je bij het trekken van een sprintje.

Nieuwe zuigers en drijfstangen verlagen de draaiende massa in het motorblok. Gewijzigde olieboringen in de krukas zorgen voor een betere smering en de naaldlagers van de transmissie-assen zijn verlengd. De toch al hoge betrouwbaarheid is nog verder verhoogd.

Het verbrandingsproces verloopt efficiënter dankzij Twin Swirl Combustion Chamber (TSCC) verbrandingskamers. Dit heeft een positief effect voor de verbranding en zorgt voor een lager brandstofverbruik. Net zoals nieuwe Suzuki Side Feed Injectors (S-SFI), met een secundaire injector dat doen. Ze injecteren de benzine in een zeer fijne nevel in de inlaatkanalen voor een betere vermenging met de aangezogen lucht.

Assistentiesystemen

De riante range aan geavanceerde elektronische assistentiesystemen, die samen het Intelligent Ride System (S.I.R.S.) vormen, zijn ontworpen om het rijgemak te vergroten, de rijder meer vertrouwen te geven en om de prestaties te optimaliseren. Deze systemen geven je het gevoel dat je direct met het hart en het brein van de motor communiceert, terwijl je het potentieel van de ultieme sportmotor ontdekt.

Rijassistentie

Het Launch Control System biedt de keuze uit drie modi, waarmee je het toerental tijdens de start aan jouw ervaringsniveau of vertrouwen kunt aanpassen. Modus 1 beperkt het toerental tijdens de start tot 4.000 toeren, modus 2 werkt op 6.000 toeren, modus 3 – de snelste modus – accelereert met 8.000 toeren.

Het Motion Track Traction Control System verbetert de stabiliteit bij accelereren in alle omstandigheden en zorgt voor een vertrouwenwekkende controle. Er zijn tien instelmodi. Hoe hoger het nummer van de gekozen modus, hoe sneller de tractiecontrole ingrijpt en hoe actiever het systeem de wielspin controleert. Met het Anti-lift Control System beteugel je een liftend voorwiel. Ook bij dit systeem doe je dat met tien instelmodi.

De Active Speed Limiter is nieuw in de motorfietsindustrie: met dit systeem kun je een snelheid instellen waar je niet overheen wilt gaan. Cruise control is ook standaard. De snelheid kan worden ingesteld tussen de 31 en 200 km/uur. Met Suzuki Easy Start hoef je de startknop slechts kort in te drukken om de motor te starten. Low RPM Assist zorgt voor een gelijkmatigere, betrouwbaardere motorloop tijdens het wegrijden of het rijden in stop-en-go verkeer.

Het Hill Hold Control System zorgt dat je op helling soepeler kunt wegrijden, zonder je zorgen te maken dat de motor achteruit rolt.

Het Bi-directional Quick Shift System biedt twee modi. Modus 1 reageert snel, zoals dat tijdens races nodig is, terwijl modus 2 vooral op soepel schakelen is ingesteld. Het systeem is voorzien van ‘auto blipper’; hij opent de gasklep als je terugschakelt tijdens het afremmen.

Remassistentie

Het Motion Track Brake System voorkomt zowel in rechte lijn als in een bocht gripverlies en de oprichtneiging van de motor. Zo kun je beter op de door jou gekozen lijn blijven. Slope Dependent Control System houdt de stand en hellingshoek van de motorfiets in de gaten om te voorkomen dat het achterwiel omhoog komt wanneer je remt als je bergaf rijdt. Engine Brake Control System onderdrukt het doorslippen of stuiteren van het achterwiel tijdens het afremmen op de motor.

Nieuw is Emergency Stop Signal. Deze functie zorgt dat alle richtingaanwijzers knipperen wanneer je plotseling (hard) afremt bij snelheden boven de 55 km/uur.

GSX1300RRQM2_frame.jpg

Rijwielgedeelte

Het hart van dit uitmuntende rijwielgedeelte zijn het twin-spar frame en de swingarm, gemaakt van geëxtrudeerd aluminium. Dit aluminium is duurder om te maken maar is wel heel sterk en stijf. Geëxtrudeerde aluminiumdelen zie je bijvoorbeeld ook terug in het chassis van enkele supercars.

De KYB upside-down cartridge-voorvork biedt 120 mm veerweg. De binnenpoten zijn voorzien van een diamond-like carbon-coating (DLC) voor een laag frictieniveau. De in- en uitgaande demping van de voorvork is volledig instelbaar.

De constructie van de via een linksysteem bediende, volledig instelbare KYB-achterschokdemper is eveneens herzien voor optimaal comfort en maximale rechtuit-stabiliteit. Daarbij zijn ook de veer- en dempingskarakteristieken van de voor- en achtervering aangepast voor een stabiel weggedrag met een neutraal gevoel bij elke snelheid.

De Bridgestone Battlax Hypersport S22-banden laten dankzij een nieuwe compound en een nieuwe constructie een betere rechtuit-stabiliteit en grip in bochten zien. De banden zijn gemonteerd op nieuwe zevenspaaks wielen die er niet alleen goed uit zien, maar die ook de feedback verbeteren.

GSX1300RRQM2_caliper.jpg

Remsysteem

Optimale grip, wendbaarheid en remkracht. De Hayabusa is uitgerust met Brembo’s nieuwste Stylema®-voorremklauwen. Deze remklauwen hebben een compactere en doordachter ontwerp en zijn bedoeld voor gebruik op high-performance motorfietsen. Optimale grip, wendbaarheid en remkracht. De Hayabusa is uitgerust met Brembo’s nieuwste Stylema®-voorremklauwen. Deze remklauwen hebben een compactere en doordachter ontwerp en zijn bedoeld voor gebruik op high-performance motorfietsen. Ze bieden een verbeterde luchtstroom rond de remblokken voor een grotere koelcapaciteit en een directere respons.

De Stylema®-remklauwen bedwingen nieuw ontworpen remschijven. Deze 320 mm schijven zijn 10 mm groter dan voorheen en hebben een nieuw gatenpatroon, dat de koeling optimaliseert.

De achterrem bestaat uit een 220 mm remschijf en een Nissin-enkelzuiger remklauw. De remkracht van voor- en achterrem wordt bewaakt door een hypermodern ABS-systeem met Motion Track Brake System. Dit systeem meet de bewegingen van de motor via een Inertia Measurement Unit en kan zo de remkrachtverdeling aanpassen om gripverlies en het oprichten van de motorfiets in bochten te voorkomen.

GSX1300RRQM2_instrument_cluster_1.jpg

Instrumentenpaneel

Trouwe fans van de Hayabusa zullen het nieuwe instrumentarium waarderen. Een aantal met zorg ontworpen updates tillen de functionaliteit van het Hayabusa-dashboard naar een nog hoger niveau. De analoge snelheidsmeter en toerenteller zijn gebleven maar wel voorzien van beter afleesbare, grotere cijfers.

Daartussen zit een nieuwe TFT LCD-display. Deze toont de instellingen van het Suzuki Drive Mode Selector Alpha-systeem (SDMS-α) en fungeert als weergave-unit van Active Data. Zo zijn bijvoorbeeld real-time de hellingshoek (inclusief peak-hold-functie), de remdruk voor en achter, de acceleratiewaarde en de gasklepstand te zien.

De display toont naar keuze ook tijd, de ingeschakelde versnelling, de kilometerteller, de dagtellers, de omgevingstemperatuur, actueel en gemiddeld brandstofverbruik, het rijbereik en de reistijd. Een lichtsensor zorgt ervoor dat het scherm niet te fel verlicht is in het donker en goed leesbaar blijft in fel zonlicht.

GSX1300RRQM2_image_sketch_4.jpg

Styling

Je herkent het slanke, aerodynamische silhouet direct als een Hayabusa. De lange, lage vormgeving van de Hayabusa is trouw aan het designconcept van ‘Het geraffineerde beest’ en schreeuwt van het vermogen, de prestaties, de doelgerichtheid en opmerkzame competenties die een roofvogel eigen zijn. Hayabusa is Japans voor slechtvalk, maar ook de naam van de hogesnelheidstrein op de Tohoku Shinkansen-spoorlijn.

Het herkenbare uiterlijk is echter compleet nieuw en draagt bij aan een lage luchtweerstand. Het design heeft scherpere lijnen gekregen en de uitlaten lopen meer omhoog. De motorfiets komt daardoor agressiever over. Het zwaartepunt is visueel meer naar voren gericht. De Hayabusa straalt uit dat hij klaar is voor de aanval.

Met zijn Multi-LED-koplamp, geflankeerd door de Suzuki Ram Air Direct (SRAD) luchtinlaten, onderscheidt hij zich van zijn voorgangers. De LED-lichtunits naast de luchtinlaten fungeren ook als richtingaanwijzers. Ook in de LED-achterlichten zijn de richtingaanwijzers geïntegreerd.

Gekleurde elementen en verchroomde accenten contrasteren met zwarte panelen en creëren daarmee een visuele impressie van de ongelooflijke prestaties waaruit kan worden geput. Zelfs de vernieuwde logo’s stralen snelheid uit. De Hayabusa is een echt hoogstandje.

Wil je nog meer weten over de Suzuki Hayabusa?
Lees meer in de brochure.
Of neem contact op met je Suzuki-dealer, hij legt je graag alles uit.