Details GSX-R1000R

Lees meer over alle details van de Suzuki GSX-R1000R zoals motorblok, technische features en design.

Alle details

002_Engine

Motorblok

Met een overdaad aan koppel en kracht hoort de GSX-R1000R met recht in de Superbike-klasse. Dit vermogen haalt hij uit het 999,8 cc grote vier-in-lijn motorblok. Een motor die dankzij diverse technieken, ontwikkeld tijdens deelnames in diverse raceklasse, niet alleen beschikt over een indrukwekkend eindschot, maar ook over een enorme low-down punch en een zeer krachtig middengebied.

Zo is deze vierpitter voorzien van een superlicht klepbedieningssysteem, zodat een hoger maximum toerental mogelijk wordt. De kleppen worden bediend via 'Suzuki Racing Variable Valve Timing (SR-VVT)', een unieke variabele kleptiming die de nokkenashoek verstelt met behulp van centrifugaalkracht. Het tandwiel van de VVT is gewijzigd om op de nieuwe, bredere, nokkenasketting aan te sluiten.

Dankzij een korte boring-slagverhouding van 76,0 x 55,1 mm haalt de 1000 cc-machine een toerental tot boven de 14.000 t.p.m.. Om de benzine bij die toerentallen nog snel genoeg te kunnen verdampen, gebruikt het injectiesysteem naast de injectoren in de gasklephuizen ook douche-injectoren boven de luchtkelken. De inlaatlengte van die luchtkelken is op cilinders 1 en 4 variabel voor een goede cilindervulling bij alle toerenbereiken.

De diameter van de uitlaatklep is vergroot van 24 mm naar 25 mm en de ‘collector’ is dichter bij het motorblok geplaatst. Het volume van de uitlaatdemper is van 8,3 naar 5,5 liter geslonken en heeft een slanker design gekregen. Door verschillende uitlaatpijpen bij verschillende toerentallen met elkaar te verbinden, zorgt de pulsenergie van de uitlaatgassen voor een verbetering van de cilindervulling. En dus voor meer vermogen en meer koppel. De GSX-R1000R levert dan ook een indrukwekkend koppel van 110 Nm@11.000 t.p.m.

Assistentiesystemen

De prestaties van de nieuwe GSX-R1000R zijn indrukwekkend. Nog indrukwekkender is de controle die de rijder over deze prestaties heeft, mede dankzij een aantal geavanceerde elektronische assistentiesystemen uit het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.).

Zo omvat het S.I.R.S. onder meer een Motion Track Brake ABS-systeem en het Suzuki Traction Control System (STCS). Beide maken gebruik van een lnertial Measurement Unit, kortweg IMU. Dat is een sensor die zowel de drie lineaire bewegingsrichtingen van de motor meet als de drie mogelijke hoekverdraaiingen, zoals hellingshoek, stoppie/wheelie en 'uitbreken'. Dat maakt een verregaande verfijning van beide systemen mogelijk, waarbij de rijder de tractiecontrole en Lift limiter zelf nog in 10 verschillende niveaus kan instellen.

Ook beschikt de rijder over drie SDMS drive modes, waarbij hij de scherpte van de gasreactie op de omstandigheden kan aanpassen. Verder is de Suzuki GSX-R1000R nog voorzien van een Low RPM Assist, die automatisch iets gas bijgeeft als het toerental te laag zou worden, en van het Suzuki Easy Start System, waarbij de motor zelfstandig de hele startprocedure uitvoert nadat de startknop eenmaal is ingetoetst.

001_Chassis

Rijwielgedeelte

Met een asfaltverscheurende acceleratie, topsnelheid en een wendbaarheid waarmee de scherpste circuitbocht tot op de grens van de grip kan worden bereden, behoren een maximale stabiliteit en een optimale feedback tot de eerste vereisten. De stijfheidbalans wordt gegarandeerd door een twin-spar aluminium frame en dubbelzijdige swingarm met een compact en lichtgewicht ontwerp.

In combinatie met een volledig instelbare SHOWA BFRC (Balance Free Rear Cushion Lite )-monoschokdemper voor fijnafstelling op hoge en lage snelheden. De voorzijde geniet van kristalheldere feedback dankzij een SHOWA BPF Upside-down voorvork. BPF staat voor Big Piston Front, een dempingsysteem met een grote zuiger, die door zijn grote oppervlak exacter werkt en minder 'stick-slip' kent. Lichte, aluminium zesspaaks gietwielen verlagen het onafgeveerd gewicht, terwijl een 120/70ZR-17- voorband en een 190/55ZR-17-achterband voor de nodige grip van de slechts 203 kg wegende machine zorgen.

gsx-r1000-2198

Remsysteem

Voor supersportieve motorrijders is pure remkracht alleen niet voldoende. De controle over de remkracht, de feedback en een betrouwbaar, constant niveau van de remkracht, bocht naar bocht en ronde na ronde, is net zo belangrijk. Daarom heeft de GSX-R1000R een state-of-the-art remsysteem.

Neem alleen al de zwevend gelagerde, hybride 320 mm Brembo-remschijven. Vijf van de glijdende bevestigingspunten maken gebruik van conventionele, veerbelaste pennen, terwijl de andere vijf punten zijn voorzien van Brembo's unieke T-Drive-connector. De T-Drive is lichter en kent een betere warmteafvoer, de conventionele pennen voorkomen rammelgeluiden. Voor optimale remprestaties worden de schijven afgeremd door radiaal bevestigde Brembo-monoblock vierzuigerremtangen, die worden gevoed door een radiale rempomp.

De achterrem bestaat uit een 220 mm remschijf en een Nissin-enkelzuiger. De remkracht van voor- en achterrem wordt bewaakt door een hypermodern ABS-systeem met 'Motion Track Brake System'. Dit systeem meet de bewegingen van de motor via de lnertial Measurement Unit (IMU) en kan zo de remkrachtverdeling aanpassen, bijvoorbeeld om het liften van het achterwiel bij hard remmen te voorkomen.

GSX-R1000R_C6F_027

Dashboard

Het dasboard van de Suzuki GSX-R1000R bestaat uit een digitaal LCD-display. De display is helderder en gemakkelijker af te lezen en is voorzien van indicatoren voor de ingeschakelde S­DMS en Traction Control. Prominent boven in beeld is de staafvormige toerenteller, die is uitgerust met een 'peak-hold'-functie, die het hoogst gedraaide toerental aangeeft.

Natuurlijk biedt het dashboard ook een snelheidsmeter en geeft hij de brandstofvoorraad, de buitentemperatuur, de tijd, de koelvloeistoftemperatuur alsmede het gemiddelde en het actuele brandstofverbruik weer.

Dan kan naar keuze de kilometerstand, een van de twee tripstanden of de rondetijd worden getoond. Rond het dashboard bevindt zich een reeks controlelampjes, waaronder die voor vorstindicatie, tractiecontrole en ABS. Boven de display bevindt zich een programmeerbare schakelindicator, zodat je het riante vermogen van je GSX-R1000R optimaal kunt benutten!

gsx-r1000-8912

Styling

De GSX-R1000R is de meest compacte en aerodynamische GSX-R ooit. De zeer herkenbare GSX-R-styling is geënt op de vormgeving van Suzuki's race-machines en 'gestroomlijnd' in de windtunnel. De GSXR-1000R is ontworpen naar het thema 'Solid & Sleek’. Daardoor ziet de GSX-R1000R er slank, lichtvoetig en afgetraind uit. De GSX­ R1000R heeft een ultiem racepotentieel, in een pakket dat zowel op straat als op het circuit functioneert en dat ongekende mogelijkheden biedt. De fundamentele eigenschappen van een superieure sportmachine kunnen in drie woorden worden samengevat: rijden, sturen, stoppen.

De afmetingen, de vormgeving en de positie van het motorblok in het frame hebben effect op de wielbasis, op de lengte van de swingarm en op de stuureigenschappen. Het heeft daarnaast ook invloed op de ruimte voor de brandstoftank, de luchtfilterkast en de ram-air inlaatkanalen, alsmede op de breedte van het frame zelf. Op dezelfde manier heeft het ontwerp van het frame en het rijwielgedeelte weer effect op het motorontwerp, de inbouwruimte en de positionering van het blok, zoals de blokhoek van de cilinderbank en de hoek waaronder de valstroom-gasklephuizen zijn gepositioneerd. Dat heeft weer invloed op de efficiëntie van de verbranding, op de gasrespons en op de algehele prestaties van het motorblok. Alles is met elkaar verbonden. Kortom, een ongeëvenaarde combinatie van betrouwbaarheid, duurzaamheid, bruikbaarheid en prestaties komen samen in het nieuwe design van de GSX-R1000R.

Wil je nog meer weten over de Suzuki GSX-R1000R?
Lees meer in de brochure.
Neem contact op met je Suzuki-dealer, hij legt je graag alles uit.