Langeduurtest Testmotor.nl Suzuki <br/>*GSX-S1000GX*
Testverslag

Langeduurtest Testmotor.nl Suzuki
GSX-S1000GX

Testmotor had de Suzuki GSX-S1000GX al lang op het lijstje staan voor een langeduurtest. Vooral omdat deze versie van de GSX-S1000 is gericht op lange afstanden, willen ze dat graag in de praktijk brengen. Lees de ervaringen van de diverse redactieleden.

Conclusie van de diverse redactieleden:

Iwan: Verder valt in een vlotte rit (zonder koffers) naar Antwerpen op dat de GX echt een erg prettige machine is. Erg sterk, erg compleet en leuk om mee te rijden. Het enige nadeel is dat het al héél snel véél te snel gaat op de dikke 1000.

Danny:
"Of je op de Nederlandse en veelal drukke wegen de volle potentie kan benutten van de GSX betwijfel ik. Maar eerlijk is eerlijk; ik ben onder de indruk van de kwaliteit en precisie van de Suzuki GSX-S1000 GX."

Michiel:
"Ondanks wat minpuntjes is de GX de dag verbazingwekkend goed doorgekomen, en staat zijn mannetje op het circuit als je niet op rondetijden uit bent maar wel veel lol wil hebben. Het motorblok trekt bovenin sterk en lineair door, de quickshifter werkt feilloos en het bochtgedrag is erg stabiel. De ECP en remmen verpesten het een klein beetje, maar dat is niet genoeg om de algehele indruk te veranderen: het was gewoon echt leuk om rondjes met de GX te doen, en verbaasde reacties te krijgen over hoe snel die hoge machine eigenlijk is. Ik ben positief verrast."

Rick:
"Samenvattend is de GX voor mij een heerlijke alleskunner. De comfortabele zit en cruise control maken lange ritten erg aangenaam en de potente krachtbron heeft genoeg in zich om sportief rijgedrag aan te moedigen. Het frame en de vering geven erg veel feedback en na wat te personaliseren in de elektronica is met de rest prima te leven. Zou deze in mijn garage komen zou het ABS systeem echter snel plaats maken voor een after market remsysteem."

Arjan:
"Nu is het overigens heus niet zo dat de Suzuki alleen maar minpunten heeft. Het K5 motorblok is simpelweg uit de kunst! Het pakt al vanaf lage toeren heerlijk op, met voldoende bruikbaar koppel, en trekt er bovenin serieus hard aan. Ook de versnellingsbak werkt zeer prettig. Of nu de quickshifter, blipper of koppeling gebruikt wordt. Met een duidelijke ‘klak’ schakelt de volgende versnelling in.

Toch ontstaat het gevoel alsof er meer in had gezeten bij de GX. De ergonomie is op orde, maar het (duurdere!) tourzadel blijkt juist op de lange afstand veel te zacht en de trillingen te groot. Daarbij kun je van geluk spreken dat de range op één tank zo klein is, maar simpelweg is deze ook te klein voor een echte tourmachine. Of het verbruik is met 1 op 16,2 te hoog. Ook de voorkant is simpel te vaag en daardoor onvoorspelbaar om echt vertrouwen te geven. Zonde, want juist dit motorblok verdient eigenlijk beter."