Details V-Strom 1050

Lees meer over alle details van de Suzuki V-Strom 1050 zoals motorblok, technische features en design.

Alle details

DL1050RCM0_engine_1.jpg

Motorblok

Suzuki heeft het beproefde 90 graden V-twin-blok van 1.037 cm3 voor de V-Strom 1050 vernieuwd. Dat voel en merk je aan de gretigheid zodra je de gashendel opendraait. De aanpassingen zorgen voor een hoog maximumkoppel van 100 Nm bij 6.000 t.p.m., waarbij het maximumvermogen uitkomt op 79 kW (107,6 pk) bij 8.500 t.p.m.

De gretige gasreactie komt onder meer door de toepassing van lichtere nokkenassen met grotere nokken, plus twee bougies per cilinder. De tweede bougie aan de zijkant van de verbrandingsruimte is vooral bedoeld om de verbranding bij lagere toerentallen te verbeteren. Het blok levert daardoor meer trekkracht in het lage- en middentoerengebied.

Wegrijden vanuit stilstand gaat heel soepel, waarbij ook het Low RPM Assist-systeem een handje helpt. Dat verhoogt het stationaire toerental als je de koppeling laat opkomen. Korte draaien maken, manoeuvreren en door de file rijden gaat zo nog gemakkelijker.

De souplesse en de uiterst precieze reactie op het gas kenmerkt de nieuwe V-Strom 1050. De Ride-by-wire-gasklepbediening draagt daaraan bij. De aansturing gaat nu via een elektronisch signaal in plaats van met een gaskabel. Het Suzuki Easy Start System zorgt dat de hele startprocedure automatisch wordt uitgevoerd als de startknop is geactiveerd. Lange trips maken kan de nieuwe V-Strom 1050 als geen ander. De wereld ligt voor je open!De gretige gasreactie komt onder meer door de toepassing van lichtere nokkenassen met grotere nokken, plus twee bougies per cilinder. De tweede bougie aan de zijkant van de verbrandingsruimte is vooral bedoeld om de verbranding bij lagere toerentallen te verbeteren. Het blok levert daardoor meer trekkracht in het lage- en middentoerengebied.

Wegrijden vanuit stilstand gaat heel soepel, waarbij ook het Low RPM Assist-systeem een handje helpt. Dat verhoogt het stationaire toerental als je de koppeling laat opkomen. Korte draaien maken, manoeuvreren en door de file rijden gaat zo nog gemakkelijker.

De souplesse en de uiterst precieze reactie op het gas kenmerkt de nieuwe V-Strom 1050. De Ride-by-wire-gasklepbediening draagt daaraan bij. De aansturing gaat nu via een elektronisch signaal in plaats van met een gaskabel.

Het Suzuki Easy Start System zorgt dat de hele startprocedure automatisch wordt uitgevoerd als de startknop is geactiveerd. Daarna ligt de wereld voor je open!

Geavanceerde tractiecontrole

De Suzuki V-Strom 1050 is voorzien van de modernste assistentiesystemen. Zoals het state-of-the-art tractiecontrolesysteem, dat doorslippen van het achterwiel voorkomt.

Het tractiecontrolesysteem meet continu de wielsnelheden van voor- en achterwiel, de stand van de gasklep en de krukaspositie. Ook controleert het welke versnelling er is ingeschakeld. Op basis van al deze gegevens berekent de ECU van de tractiecontrole continu of de beschikbare tractie wordt overschreden. In dat geval wordt het motorkoppel razendsnel verminderd door het ontstekingstijdstip te verlaten en de gasklepopening te verkleinen, zodat het achterwiel grip houdt.

De tractiecontrole kent drie standen. Stand 1 is voor een sportieve rijstijl met minimale interventie. Stand 3 is voor rijden op natte wegen met maximale tractiecontrole. Stand 2 biedt de beste balans voor in de stad en onder reguliere wegcondities. Voor off-roadgebruik kan de tractiecontrole worden uitgeschakeld.

DL1050RCM0_strip_1.jpg

Rijwielgedeelte

Het lichte aluminium frame met zijn slanke bouw maakt de Suzuki V-Strom 1050 wendbaar. Sturen gaat met speels gemak. Het frame biedt door zijn opzet ook ruimte voor een tank met een inhoud van 20 liter.

De zithoogte is 855 mm (850 mm voor de V-Strom 1050XT). Een 20 mm in hoogte verstelbaar zadel is een optie (standaard op XT). De langere wielbasis van 1.555 millimeter draagt bij aan de stabiliteit. De volledig instelbare KYB-voorvering is voorzien van vorkpoten met een diameter van 43 mm. Bij de mono-achtervering kan de voorspanning aangepast worden.

Je zit rechtop en ontspannen, ideaal voor lange ritten en maximale controle en stabiliteit – ook als je eens buiten de gebaande paden gaat of met z’n tweeën en met zware bepakking onderweg bent.

DL1050RCM0_motion_track_brake_system.jpg

Remsysteem

Voor heeft de V-Strom 1050 dubbele remschijven van 310 mm in diameter en Tokico-vierzuigerremklauwen. De remschijf achter heeft een diameter van 260 mm. Deze wordt geremd door een remklauw met een enkele zuiger. ABS op de 1050 voorkomt blokkerende wielen – wel zo prettig als je toch een noodstop moet maken.

DL1050RCM0_Meter_1 (1).jpg

Instrumentenpaneel

Het instrumentarium is goed afleesbaar dankzij een overzichtelijk LCD-scherm. In één oogopslag zijn toerental, snelheid, brandstofvoorraad en motortemperatuur af te lezen.

Rechtsonder de toerenteller op het scherm zie je de gekozen instellingen voor de tractiecontrole, ABS en de Suzuki Drive Mode Selector (SDMS). Daarmee kun je de gasreactie in drie standen aanpassen, van direct tot aan soft. SDMS is gekoppeld aan de tractiecontrole. Instellingen wijzigen doe je gemakkelijk met de speciale controleschakelaar op de bedieningsunit links op het stuur.

Links op het instrumentarium is een USB-aansluiting geplaatst. Daarmee kun je je mobiele telefoon opladen, of een navigatiesysteem.

DL1050RCM0_image_sketch.jpg

Styling

Kijk eens naar het lijnenspel en de kleurstelling van de Suzuki V-Strom 1050! Stoer en sportief tegelijk, zoals een allroader hoort te zijn. Scherpe lijnen geven het uiterlijk karakter – hij heeft het nieuwe design-DNA van Suzuki.

Het ontwerp is geïnspireerd op dat van de legendarische Suzuki DR-Z-woestijnracer en de DR-BIG. Opvallend is de koplamp met LED-verlichting en een verticale indeling voor dim- en grootlicht. Een ander opvallend detail is het aluminium stuur met nieuwe bedieningsunits.

Wil je nog meer weten over de Suzuki V-Strom 1050?
Lees meer in de brochure.
Neem contact op met je Suzuki-dealer, hij legt je graag alles uit.
Ervaar de motor zelf en maak een proefrit!