Details GSX-8R

Lees meer over alle details van de Suzuki GSX-8R zoals motorblok, technische features en styling.

Alle details

GSX800FRQM4_action_25

Motorblok

De nieuwe Suzuki GSX-8R beschikt over een krachtige en vooral zeer compacte 776 cc paralleltwin, gekoppeld aan een up & down Quick Shift System. Een kenmerk van de paralleltwin is de lange boring-slagverhouding zodat de perfecte balans ontstaat tussen een soepele, controleerbare vermogensafgifte en ultieme prestaties bij elk toerental.

De unieke 270°-krukasconfiguratie van de 776 cc grote parallel-twin garandeert een soepel rijgedrag met een overvloed aan koppel. Bijkomend voordeel: een zeer prettige soundtrack. Het motorkarakter en het uitlaatgeluid is zelfs vergelijkbaar met die van een V-twin. Dat is genieten!

Het maximale vermogen van de vloeistofgekoelde tweecilinder bedraagt 61 kW (82,9) pk bij 8.500 toeren per minuut. Het maximale koppel van 78 Nm is voorhanden bij 6.800 toeren per minuut. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 23,8 km per liter (WMTC). Ook is er een 35 kW-variant beschikbaar voor A2-rijbewijshouders. Zoals gezegd: dit is een Supersport voor alle leeftijden.

De motor is voorzien van het Suzuki Cross Balancer-systeem, een innovatief nieuw balanceersysteem om vibraties te minimaliseren. Het unieke krukasmechanisme, waarbij twee balansassen in een hoek van 90° staan, elimineert trillingen en draagt bij aan het soepele motorkarakter. Tevens zorgt deze configuratie ervoor dat de krachtbron lichter en compacter kon worden geconstrueerd.

Via de Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) heeft de berijder invloed op het karakter van de nieuwe 776 cc paralleltwin. Er is keuze uit drie rijmodi: A (Active), B (Basic) en C (Comfort). Elke rijmodus heeft invloed op de fijnafstemming van de gasrespons en koppelkarakteristiek bij het accelereren, voor meer vertrouwen en meer rijplezier. Het motorvermogen is in alle modi gelijk. De elektronische ‘Ride-by-Wire’ gasklepbediening verbetert de controle en geeft een betrouwbare gasrespons. Ideaal bij rijden in de stad of op een bergpas. De GSX-8R voelt zich overal thuis.

De GSX-8R is standaard voorzien van Suzuki’s Bi-directionele Quick Shift-systeem voor sneller, soepeler en zekerder schakelen zonder tijdens het rijden de koppelingshendel te hoeven bedienen.

GSX800FRQM4_strip_1

Rijwielgedeelte

Net als de naked GSX-8S maakt de GSX-8R gebruikt van een lichtgewicht aluminium swingarm. Maar op het gebied van wielophanging bestaan grote verschillen. De GSX-8R is rondom bijvoorbeeld voorzien van SHOWA-wielophanging. De GSX-8S heeft rondom KYB-wielophanging.

De Suzuki GSX-8R heeft een Upside-down voorvork, SFF-BP (Separate Function Fork – Big Piston), van Hitachi Astemo (SHOWA). Deze opstelling vermindert niet alleen het gewicht, maar voorziet ook over stabiele dempingseigenschappen die de vering geschikt maakt voor zowel sportief rijden als langeafstandsritten. Achter heeft de GSX-8R robuuste Hitachi Astemo (SHOWA) monoshock-wielophanging met instelbare veervoorspanning.

Dunlop SPORTMAX Roadsport 2-banden zorgen voor maximale controle op de weg, ook bij sportievere ritten. De voorband heeft de maat 120/70ZR17M/C, de achterband 180/55ZR17M/C. De Suzuki GSX-8R heeft verder lichtgewicht aluminium wielen voor een zo laag mogelijk onafgeveerd gewicht.

GSX800FRQM4_action_119

Styling

De Suzuki GSX-8R valt op door zijn sportief vormgegeven kuipwerk, waarbij het front is geïnspireerd op dat van de iconische GSX-R. Net als op de GSX-8S zijn de lichtunits op de Suzuki GSX-8R boven elkaar geplaatst.

Het creëren van de perfecte sportmotor voor het volgende tijdperk begon met een slank en compact motorblokontwerp. Dit bespaart namelijk de nodige ruimte waardoor de ontwerpflexibiliteit sterk toeneemt. Het resultaat is een zeer effectieve chassisgeometrie, een optimale rijpositie en een zeer slanke motorfiets.

De zijspiegels zijn op de voorkuip gemonteerd om de aerodynamische prestaties en de bescherming tegen de wind te verbeteren. Zowel vóór als achter past Suzuki LED-verlichting toe. De slanke LED-knipperverlichting is fraai verwerkt naast het kuipwerk. Het voorspatbord van de GSX-8R wordt standaard in kleur gespoten.

Slimme tractiecontrole

De nieuwe Suzuki GSX-8R is standaard uitgerust met Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.). Dit pakket aan rijassistentiesystemen ondersteunt de berijder beter bij het afstemmen van de prestaties op de omstandigheden van de rijomgeving, de wegomstandigheden en/of de gewenste rijstijl. De GSX-8R heeft zelfs slimme tractiecontrole.

GSX800FRQM4_action_15

De perfecte zitpositie

Ten opzichte van de GSX-8S heeft de R-variant een stuur met clip-ons, gemaakt van gesmeed aluminium dat bijdraagt aan positieve controle en een sportieve rijpositie. De lagere, meer voorwaartse plaatsing van de clip-ons zorgt ervoor dat de berijder over het stuur kan leunen, helemaal klaar voor actie. Dit maakt sportieve ritten des te leuker.

De lange wielbasis zorgt voor een goede balans in de rechtuit-stabiliteit en de wendbaarheid. Dankzij de compacte afmetingen van de machine heeft Suzuki het heuppunt van de berijder ver naar voren gepositioneerd. Hierdoor kan de berijder zijn gewicht naar voren verplaatsen en is de GSX-8R gemakkelijker te besturen bij het nemen van krappe bochten.

GSX800FRQM4_action_64

TFT-display

Suzuki rust de GSX-8R standaard uit met een multifunctionele 5-inch kleuren-TFT-display die ongeacht de lichtinval duidelijk afleesbaar is. De ergonomische lay-out van de bedieningsschakelaars links op het stuur zorgen ervoor dat de berijder alle functies kan bedienen, ook onderweg.

De toerenteller fungeert ook als programmeerbare schakelindicator, die knippert wanneer de motor het ingestelde toerental bereikt. Het 5-inch kleuren-TFT-scherm heeft bovendien een automatisch of handmatige dag- of nachtinstelling alsook een extra functie waarin grote pop-upmeldingen en waarschuwingen getoond kunnen worden.

Wil je nog meer weten over de Suzuki GSX-8R
Lees meer in de brochure of bekijk de video.
Neem contact op met je Suzuki-dealer, hij legt je graag alles uit.