De getoonde afbeeldingen worden slechts ter illustratie gebruikt en kunnen afwijken van de aangeduide vaartuigen. Getoonde uitvoeringen kunnen anders geprijsd zijn dan de vermelde prijs.
Sinds dinsdag 1 oktober 2019 is E10-brandstof breder verkrijgbaar in Nederland. Pompstations met twee of meer tankinstallaties voor benzine zijn zelfs wettelijk verplicht E10-brandstof te verkopen. Deze E10-brandstof is echter niet voor alle motoren geschikt. Controleer daarom vooraf of je E10-benzine kunt tanken.
De E staat voor Ethanol en de 10 staat voor een maximum van 10 %. Volgens de normen mag deze brandstof dus maximaal 10 % bio-ethanol bevatten. Bio-ethanol is een alcohol die duurzaam wordt geproduceerd uit biomassa. Met deze brandstof zouden we dus 5 % minder CO2 uitstoten.
Benzine 95 E10 is op zich niet revolutionair: sinds 2009 zit bio-ethanol al voor maximaal 5 % in benzine 95 en 98. Voortaan bevat 95 E10 het dubbele. En dat betekent dat we met deze nieuwe brandstof minder CO2 gaan uitstoten, wat beter is voor het milieu.
Uiteraard zijn al onze huidige en nieuwe buitenboordmotoren perfect geschikt voor E10-brandstof. Het is raadzaam bij een bestaande Suzuki-motor even goed te kijken of dat ook het geval is: alle Suzuki-buitenboordmotoren gebouwd na 1996 werken perfect op E10, behalve deze:
- DT8 - DT8C - DT09.9C - DT15C
Het grootste voordeel van de nieuwe brandstof is de milieuvriendelijkheid. De nieuwe brandstof bevat meer bio-ethanol, waardoor de uitstoot van broeikasgassen wordt verminderd en we ons tegen 2020 kunnen conformeren aan de Europese doelstellingen op het vlak van hernieuwbare energie in vervoer.
Nee. Als de motor compatibel is, kun je onmiddellijk E10 tanken. Is de motor niet compatibel, dan is het raadzaam om Super 98 te (blijven) tanken.
De overstap van Super 95 naar 95 E10 zal geen schade veroorzaken aan compatibele buitenboordmotoren. Voor sommige niet-compatibele motoren kan de verhoging van bio-ethanol op de middellange/lange termijn problemen veroorzaken. De kans dat 95 E10 een niet-compatibele motor beschadigt, is ook iets groter. Het beste is dan om Super 98 te (blijven) tanken.
Als je de buitenboordmotor een paar maanden niet gebruikt, dan is E10 niet aan te raden. Deze brandstof trekt vocht aan waardoor er corrosie kan ontstaan. De alcohol in de brandstof verhoogt het risico op schade aan rubberen onderdelen en corrosie van metalen onderdelen ook enigszins. Daarom is het van groot belang je Suzuki-motor steeds op de voorgeschreven tijdstippen te laten nakijken en onderhouden door een erkend Suzuki Service Dealer.
Suzuki nieuwsbrief
Gratis nieuws, tips en aanbiedingen in je mailbox
Als je jouw aanvraag verstuurt ga je akkoord met onze
privacyverklaring. De door jou verstrekte gegevens worden uitsluitend gebruikt voor het door jou
gevraagde contact of de door jou gevraagde informatie.
Bedankt voor het inschrijven van de nieuwsbrief
Je krijgt nu gratis nieuws, tips en aanbiedingen in je mailbox
Helaas, er is iets misgegaan
Probeer het later weer
COOKIES OP SUZUKI.NL
Onze website gebruikt cookies om je een optimale gebruikerservaring te bieden en onze website aan te passen aan jouw voorkeuren. Klik hier voor meer informatie over ons cookiebeleid.
Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert
Cookies om de inhoud van onze website te delen via sociale media