Testverslag

Boottesten test Four Winns H1 met Suzuki DF250AUNX

Suzuki_DF250AUNX_DSC_8391

"Four WInns bestaat al meer dan 50 jaar maakt deel uit van de grootste bootbouwer ter wereld, de Franse Groupe Beneteau. Daardoor kunnen de boten goedkoop worden geproduceerd en over de hele wereld worden gedistribueerd. De Nederlandse Four Winns importeur Is Boatland. Als Suzuki dealer hebben zij gezorgd voor de bijzondere Suzuki buitenboordmotor achter de Four Winns H1. Deze motor is een aangepaste V6 in een exclusief design, en staat bekend als de AUNX Supersport motor. Deze is speciaal ontwikkeld voor boten met geringe diepgang. Die worden veel gebruikt op bass boats en andere boten waarmee op de binnenwateren snel grote afstanden moeten worden afgelegd.

Deze Supersport motor heeft niet de normale glanzende zwarte Suzuki kleur, maar is matzwart gespoten. De kleur van dit exclusief gestylde model noemen ze in Japan Kuro. De oorsprong van deze Japanse naam ligt in het theater, waarbij de naam Kuro wordt gebruikt om gevoelens van mystiek en fascinatie uit te drukken. Het is door de kleur een motor die een mystiek voorgevoel van brute power in zich meedraagt.Het hart van de DF250AUNX wordt gevormd door het bekende 4.0 liter V6 blok van de DF 250 A modellen. Het blok is standaard voorzien van een staartstuk van 25 inch en dat is ideaal voor boten met een beperkte diepgang. Het motorgewicht is 289 kilogram. Dankzij de aangepaste kap met extra grote luchtinlaat en een nieuw, asymmetrisch staartstuk is deze motor 1 kilo lichter dan haar voorganger. Dat asymmetrische staartstuk vermindert de wielwerking van de schroef. Daardoor zal de boot minder ‘zoeken’, wordt meer koersvast en laat je iets harder varen.

Storingen in het brandstofsysteem zijn de belangrijkste reden voor motorpech. In dat opzicht is het Suzuki water-detectiesysteem een uitkomst. Bij de huidige E10 benzine wordt 10 % biobrandstof gemengd en samen met afkoelende lucht en condens in de tank kan dat leiden tot een ongewenste hoeveelheid water in de brandstof. Als daardoor je motor stopt ligt dat dus niet aan de motor maar aan de brandstof. Het Suzuki waterdetectiesysteem helpt dit soort veel voorkomende storingen voorkomen. Zo’n 4 liter V6 met twee rijen van drie cilinders in een hoek van 55 graden is best groot, maar deze motor is vrij compact. Dat komt doordat de aandrijfas uit het midden is geplaatst. Alle Suzuki motoren zijn uitgerust met een distributieketting in plaats van een riem, wat zo’n motor minder onderhoudsgevoelig maakt. Een andere Suzuki techniek is Lean Burn, wat aan de hand van de omstandigheden de brandstofbehoefte voorspelt. Met behulp van multipoint injectie levert dit het optimale lucht-brandstof mengsel en zorgt dat deze motor aan de modernste milieu eisen voldoet. In deze geteste combinatie schakel je en geef je elektronisch gas, dus via drive by wire. Dat gaat prachtig, licht en soepel. En dat Suzuki vertrouwen heeft in hun producten blijkt wel uit het feit dat je nu zes jaar garantie op de buitenboordmotoren krijgt. Nieuw zijn nog twee andere handige eigenschappen: je hebt optioneel een keyless startsysteem en dat is ook een anti-diefstalbeveiliging. Verder kun je gebruik maken van autotrim. Dan trimt de motor zich bij bepaalde toeren vanzelf. Dat maakt het snel varen weer een stuk gemakkelijker.

Deze Four Winns H1 is een moderne, compleet uitgevoerde bowrider met veel voorzieningen die bij andere merken op de optielijst staan. Het is een uitstekend gebouwde comfortabele sportboot die met de gestylde Suzuki DF250 AUNX een prachtige en supersnelle combinatie vormt. En met een prijs van €65.900 (maar dat is met de standaard 200 pk) is het een fijne combinatie voor sportieve families of snelle sportvissers."

Suzuki_DF250AUNX_8205
Suzuki_DF250AUNX_DSC_8182
Suzuki_DF250AUNX_action_lr