Suzuki introduceert *<br/> GSX-S1000GX*
Supreme Sport Crossover

Suzuki introduceert
GSX-S1000GX

Ultieme crossover op basis van geprezen GSX-S-platform

Suzuki introduceert de GSX-S1000GX

Maak kennis met de Suzuki GSX-S1000GX, de eerste crossover van Suzuki. Het nieuwe model deelt zijn kernelementen met andere modellen in de GSX-S-line-up en voegt daar een unieke zitpositie en compleet nieuwe en geavanceerde functies aan toe, waaronder elektronisch geregelde vering en demping. De GX biedt verder Superbike-prestaties, topcomfort, diverse rijmodi, cruise control en uitgebreide connectiviteit. De GSX-S1000GX is de Supreme Sport Crossover met aandacht voor de kleinste details.

De nieuwe Suzuki GSX-S1000GX is Suzuki’s visie op wat een luxueuze crossover moet bieden: topprestaties, maximaal comfort en een agressief ogend supersportdesign. In deze rol neemt de machine een unieke plek in de line-up van Suzuki in, want hij valt precies tussen sport tourers en adventure tourers in. De GX combineert de beste elementen de GSX-S1000GT en V-STROM 1050 en biedt een unieke zithouding. Het is de ultieme, sportieve motorfiets waarmee de rijder alle kanten op kan, of dat nu een enerverende rit op een bergweg betreft of juist het comfortabel overbruggen van lange afstanden.

Design Suzuki GSX-S1000GX

De nieuwe GX is ontworpen volgens het designconcept ‘Unbridled Elegance’. Scherpe lijnen, maar ook aandacht voor de kleinste details, staan centraal. Kenmerkend voor de machine is de agressieve, moderne alsook gedrongen supersport-styling. Het scherpe front huisvest niet alleen de kenmerkende GSX-S LED-lichtunit, maar ook LED-positielichten in een V-vorm langs de koplampunit. Samen vormen ze een indrukwekkend en vooral herkenbaar geheel.

Aerodynamica speelt bij de GX een belangrijke rol. Om die reden is de machine tot in de kleinste details ontwikkeld in de windtunnel. Die aanpak resulteerde onder meer in een uniek windscherm die de nodige windprotectie biedt. Het windscherm is in drie stappen te verstellen waardoor de hoogte met 43 mm wordt verhoogd of verlaagd. Ook de handkappen en het kuipwerk zijn aerodynamisch geoptimaliseerd om te zorgen voor minimale weerstand en maximale bescherming in uitdagende weeromstandigheden.

De perfecte zitpositie

De verschillen ten opzichte van de GSX-S1000GT zijn groot. De GX heeft bijvoorbeeld een grotere veerweg (150 mm voor en achter) waardoor er meer bodemvrijheid ontstaat, evenals een meer recht-op-zitpositie. Suzuki deed uitgebreid onderzoek naar de perfecte zitpositie. Het resultaat is een stuurpositie die 55 mm dichter bij de rijder staat ten opzichte van de GT. Dit maakt het voor de rijder mogelijk om meer rechtop te zitten. Het nieuwe stuur is 50 mm breder en meet 877 mm. De toegenomen bodemvrijheid en het nieuwe zadeldesign vergroten daarnaast de afstand tussen het heuppunt van de rijder en het voetpunt met 15 mm. Dit resulteert in een meer natuurlijke houding van de knieën. Ten opzichte van de GT is het zadel 15 mm dikker voor de berijder en 10 mm dikker voor de passagier. Het lichtgewicht aluminium bagagerek met geïntegreerde handgrepen geeft de passagier een stevig houvast. Ook zijn de voetsteunen voor de passagier en berijder voorzien van rubberen grips.

Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) voor de GX

Aan de basis van de scherpe rijeigenschappen en overdaad aan comfort ligt het elektronicapakket van de Suzuki GSX-S1000GX, het Suzuki Intelligent Ride System. Dit geavanceerde elektronicapakket bestaat uit diverse sensoren en een 6-assige Inertial Measure Unit (IMU) die de volgende rijhulpsystemen mogelijk maken:

  • Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α)
    • Power Mode Selector
    • Suzuki Traction Control System (STCS)
    • Smart TLR (Traction, Lift, Roll en Torque) Control
    • Active Damping Control (ADC)
  • Suzuki Advanced Electronic Suspension (SAES)
    • Suzuki Floating Ride Control (SFRC)
    • Suzuki Velocity Dependent Control (SVDC)
    • Suzuki Deceleration Damping Control (SDDC)
  • Suzuki Road Adaptive Stabilization (SRAS)
  • Automatic Rear Suspension Modes
  • Ride-by-wire Electronic Throttle System
  • Bi-directional Quick Shift System
  • Smart Cruise Control
  • Motion Track Brake System
  • Slope Dependent Control System
  • Suzuki Easy Start System
  • Low RPM Assist

SDMS-α biedt geavanceerde rijmodi

Suzuki Drive Mode Selector Alpha is een voorziening die voorheen enkel voorbehouden was aan de iconische Hayabusa, maar nu ook zijn intrede doet op de GX. SDMS-α biedt diverse geavanceerde rijmodi middels elektronische assistentiesystemen waarbij rijders ook nog individuele instellingen kunnen kiezen. Gebruik de Power Mode Selector en kies voor een passende gasreactie tijdens het accelereren; ‘Active’, ‘Basic’ of ‘Comfort’, met altijd het maximale vermogensniveau.

Gekoppeld aan de rijmodi is Suzuki’s Smart TLR (Traction, Lift, Roll en Torque) Control systeem, dat drie systemen combineert voor optimale tractie. Suzuki Traction Control System (STCS) met 7 standen, een Lift Limiter en de Roll en Torque Control (een Suzuki-primeur) zorgt voor de juiste vermogensafgifte tijdens het nemen van bochten.

Naast de instelbare gasreactie en tractiecontrole bevat SDMS-α ook het nieuwe Active Damping Control (ADC) voor de optimale demping. Dit systeem biedt vier elektronisch geregelde dempingsmodi: ‘Hard’, ‘Medium’, ‘Soft’ en de aanpasbare instelling ‘User’. In de ‘User’ modus kiest de rijder één van de drie standen als basis, waarbij je de instellingen voor de voor- en achterdemping onafhankelijk aanpast met ± 3 stappen. Standaard zijn de Active Damping modi gekoppeld aan de Power modi, bijvoorbeeld Power Mode A met Active Damping Modi ‘Hard’. Je kunt ervoor kiezen om koppelingen tussen de Power modi en ADC modi in te stellen naar gelang jouw behoeften of voorkeuren.

Suzuki Advanced Electronic Suspension (SAES)

De GSX-S1000GX is de eerste motorfiets van Suzuki met SAES. Dit systeem is gebaseerd op een versie van Hitachi Astemo’s SHOWA EERA® wielophanging, afgestemd op de GX. Dit systeem maakt niet alleen gebruik van voertuig- en snelheidsinformatie van de IMU en wielsnelheidssensoren, maar ook van zeer nauwkeurige slagsensoren geïntegreerd in zowel de voor- als achterwielophanging om on-the-go de optimale demping te bepalen, geheel afgestemd op de rijsituatie. Het resultaat is een bijna ideale rijkwaliteit.

Aanpassing van de demping gebeurt maar liefst 1.000 keer per seconde middels een elektronisch aangestuurde hydraulische klep. Deze aanpassingen volgen uit drie unieke softwareprogramma’s van Suzuki; Suzuki Floating Ride Control (SFRC), Suzuki Velocity Dependent Control (SVDC) en Suzuki Deceleration Damping Control (SDDC). SFRC gebruikt de Skyhook theorie om ‘hobbels’ in het wegdek gevoelsmatig glad te strijken. SVDC kiest voor de meest passende dempinginstellingen die horen bij de snelheid waarmee de motor rijdt en SDDC reageert op bewegingen bij remmen. Alle aanpassingen gebeuren ‘geruisloos’ op de achtergrond voor maximaal comfort en nog meer controle bij zowel lage als hoge snelheden.

Suzuki Road Adaptive Stabilization (SRAS)

Suzuki's originele, nieuwe SRAS-programma combineert een naadloze samenwerking tussen het SDMS-α en SAES. Wanneer SRAS een hobbeliger wegdek detecteert, activeert het automatisch de sterkere Suzuki Floating Ride Control (SFRC) om het weggedrag te versoepelen. Tegelijkertijd wordt de reactie op bewegingen aan de Ride-by-wire gashendel gecontroleerd voor een versoepelde vermogensafgifte. Wanneer de GX terugkeert naar een glad oppervlak, wordt SRAS uitgeschakeld en keert SFRC terug naar een instelling die de dynamische prestaties op de weg niet verstoort.

Slimme ophanging

Automatisch meet en herkent de GX de belasting op het achterwiel via de Automatic Rear Suspension Modes. Als deze toeneemt door bijvoorbeeld bagage of een passagier, kiest de achtervering zelf elektronisch voor een passende veervoorspanning in de ‘AUTO’ modus. Deze modus kan naar wens in stappen van ± 3 worden aangepast. Naast de ‘AUTO’ modus zijn er ook drie handmatige modi (enkele rijder, rijder + bagage en tandem al dan niet met bagage) waarbij de veervoorspanning in stappen van ± 4 kunnen worden gepersonaliseerd.

Motorblok: een krachtige, koppelrijke viercilinder

Bij een ultieme crossover als de GX hoort natuurlijk een veelzijdige krachtbron. Net als de GSX-S1000 en de GSX-S1000GT heeft ook de GX een krachtig 999 cc viercilinder motorblok. Het blok blinkt uit door zijn hoge koppel en vermogen in een breed toerengebied. De vloeistofgekoelde vier-in-lijn produceert 106 Nm koppel bij 9.250 toeren per minuut. Het piekvermogen bedraagt 112 kW (152 pk) bij 11.000 toeren per minuut. Uiteraard voldoet de viercilinder aan de strenge Euro 5-emissienorm.

Systemen als Suzuki Easy start, het Bi-directional Quick Shift System, het Suzuki Clutch Assist System (SCAS) en Low RPM Assist bieden de rijder tijdens elke rit maximaal gebruiksgemak. Het veelzijdige motorblok, gebruiksgemak en een brandstoftank van 19 liter biedt mogelijkheden voor het comfortabel overbruggen van grotere afstanden.

Rijwielgedeelte en remsysteem

Suzuki combineert een solide twin-spar aluminium frame met de aluminium swingarm van de GSX-R1000. Deze zijn precies afgestemd op de prestaties van de viercilinder. Zo ook de radiaal gemonteerde Brembo monobloc remklauwen die zich vastbijten op twee 310 mm grote zwevende remschijven in het voorwiel. Achter is een enkele hydraulische remschijf geplaatst. In combinatie met het Motion Track Brake System en het Slope Dependent Control System wordt het ABS-systeem voorzien van input vanuit de IMU voor maximale stopkracht in elke situatie.

Standaard wordt de GX geleverd op Dunlop SPORTMAX Roadsport 2-banden die maximale grip bieden. Vooraan monteert Suzuki een 120/70ZR17-band. Achteraan is dat een 190/50ZR17-band.

Fors 6,5-inch TFT-kleurendisplay

De Suzuki GSX-S1000GX beschikt over een 6,5-inch TFT-kleurendisplay. Het display zelf heeft een kraswerende toplaag en een anti-reflectielaag zodat het display ook bij veel zonlicht goed afleesbaar blijft. Het display heeft een nacht- en dagmodus. De rijder kan eenvoudig een iOS- of Android-smartphone koppelen via Wi-Fi en Bluetooth. Het opladen van de smartphone on-the-go kan via een USB-laadpoort links naast het scherm. De bediening van het display verloopt op intuïtieve wijze via een knoppencluster links op het stuur. Het multimediasysteem ondersteunt ook SUZUKI mySPIN*. Hiermee kan de rijder de inhoud van de telefoon, contacten, kalender, muziek en kaart-apps op het grote TFT-kleurenscherm van de GX projecteren.

*app gratis beschikbaar via Apple App Store en Google Play Store.

Drie pakkende kleuren

De contrasterende kleuren en opstaande lijnen van de zijpanelen creëren een agressieve maar toch verfijnde look die op subtiele wijze de hoge zitpositie benadrukt. De goudkleurige voorvork en achterwielophanging contrasteren fraai met de in zwart uitgevoerde uitlaatdemper en krachtbron. Een contactsleutel met GX-logo op een gouden achtergrond maakt het geheel af. De GSX-S1000GX is verkrijgbaar met keuze uit drie opvallende kleuren, te weten Metallic Triton Blue (YSF), Glass Sparkle Black (YVB) of het speciaal voor de GX ontwikkelde Pearl Mat Shadow Green (QU5).

GSX-S1000GX_M4_YSF_Diagonal

Metallic Triton Blue (YSF)

GSX-S1000GX_M4_YVB_Diagonal

Glass Sparkle Black (YVB)

GSX-S1000GX_M4_QU5_Diagonal

Pearl Mat Shadow Green (QU5).

6 jaar garantie

De nieuwe Suzuki GSX-S1000GX wordt net zoals elke andere motorfiets van Suzuki geleverd met 6 jaar garantie. Suzuki maakt op een later moment meer bekend over de prijzen en de beschikbaarheid van accessoires en accessoirepakketten.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Specificaties Suzuki GSX-S1000GX

Lengte: 2.150 mm
Breedte: 925 mm
Hoogte: 1.350 mm
Wielbasis: 1.470 mm
Bodemvrijheid: 155 mm
Zithoogte: 845 mm
Rijklaar gewicht: 232 kilogram
Motortype: 4-takt, vloeistofgekoeld, DOHC, 4-in-lijn
Boring x slag: 73,4 x 59 mm
Motorinhoud: 999 cc
Compressieverhouding: 12,2:1
Brandstofsysteem: injectie
Startsysteem: elektrisch
Smering: wet sump
Transmissie: 6-versnellingsbak
Voorwielophanging: telescopisch, schroefveren, oliegevuld
Achterwielophanging: swingarm, schroefveer, oliegevuld
Balhoofdhoek/naloop: 25,5° / 97 mm
Remmen voor: dubbele schijf
Remmen achter: enkele schijf
Voorband: 120/70ZR17M/C (58W)
Achterband: 190/50ZR17M/C (73W)
Brandstoftank: 19 liter
Oliecapaciteit: 3,4 liter
Brandstofverbruik: 16,1 km/l (WMTC)
CO2-uitstoot: 144 g/km (WMTC)

Download persbericht en beeldmateriaal