Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. Meer info

 


Suzuki en de MotoGP

Suzuki neemt ook dit jaar met Team SUZUKI ECSTAR deel aan de MotoGP – het wereldkampioenschap motorracen. In seizoen 2019 rijden Alex Rins en Joan Mir op de verder verbeterde Suzuki GSX-RR, met meer power en een beter weggedrag in de bochten.

Met de Spanjaarden Rins en Mir zet Suzuki opnieuw in op jong talent. Alex Rins heeft inmiddels twee seizoenen MotoGP op de GSX-RR achter de rug en is dus ‘de ervaren coureur’ in het team. In seizoen 2018 bereikte hij vijf keer het podium – de laatste race won hij zelfs. Rins heeft voor 2019 zijn zinnen gezet op méér overwinningen.
Joan Mir is nieuw bij Team SUZUKI ECSTAR. Hij heeft tijdens de wintertests bewezen dat hij niet onder de indruk is van zijn tegenstanders. Natuurlijk kan hij – net als Alex Rins – vertrouwen op het team van ervaren experts van Suzuki. Komend seizoen is voor Mir vooral een leerjaar, dus Team SUZUKI ECSTAR legt niet te veel druk op zijn schouders.

Bekijk de video van de teampresentatie.

‘We hebben de motor op veel punten verder verbeterd. In 2019 hebben we dus met de GSX-RR en Alex Rins de ingrediënten om voor overwinningen te strijden. Tegelijk ontwikkelen we het talent van de jonge Joan Mir in een nieuw trainingsprogramma. We hebben het als team goed voor elkaar en ik hoop op positieve resultaten.’
Shinichi Sahara – Project Leader Team SUZUKI ECSTAR

‘De motor, het frame, de elektronica en de stroomlijn van de GSX-RR zijn verder verbeterd. De filosofie van Suzuki is immers om stap voor stap voort te bouwen op wat we hebben bereikt en niet elk seizoen opnieuw te beginnen. Het weggedrag van de motor is essentieel – we hebben vanuit dat perspectief en op basis van input van de coureurs elk aspect van de GSX-RR verbeterd zonder dat dat ten koste gaat van de balans.’
Ken Kawauchi – Technical Manager Team SUZUKI ECSTAR

‘Het is heel belangrijk dat Alex Rins bij ons blijft en ons team helpt zich verder te verbeteren. Hoewel hij nog jong is, heeft hij bewezen dat hij betrouwbaar en slim is. In 2019 nemen we de volgende stap naar de top. Rookie Joan Mir heeft heel veel talent en we gaan zorgen dat dat tot ontplooiing komt.’
Davide Brivio – Team Manager Team SUZUKI ECSTAR


De coureurs van het Team SUZUKI ECSTAR:


Alex Rins (1995, Barcelona, Spanje) begon met racen toen hij zeven jaar oud was. Hij debuteerde in 2012 op 16-jarige leeftijd in het Moto3-wereldkampioenschap. Rins behaalde in drie seizoenen Moto3 acht overwinningen en werd in 2013 tweede in het kampioenschap. Twee jaar later werd hij in de Moto2 verkozen tot ‘Rookie of the Year’. In 2017 debuteerde Rins in de MotoGP met Team SUZUKI ECSTAR en behaalde hij een vijfde en een vierde plaats. In 2018 stond Rins vijf keer op het podium, de laatste race van het seizoen zelfs op de hoogste trede.

‘2019 is een belangrijk jaar, want we hebben laten zien dat we voor de podiumplaatsen kunnen strijden. Nu gaat het om de winst.’
Alex Rins – coureur Team SUZUKI ECSTAR




Joan Mir (1997, Palma de Mallorca, Spanje) begon op tienjarige leeftijd met motorracen. Hij won diverse jeugdkampioenschappen en werd in 2012 Spaans kampioen in de 125 cc. In 2013 debuteerde Mir in de FIM MotoGP Rookies Cup en werd het jaar erop tweede in de eindstand. In 2016 stapte hij over naar Moto3 en won hij zijn eerste Grand Prix. In 2017 won hij maar liefst negen races en was hij twee races voor het einde van het seizoen al wereldkampioen.

‘2019 wordt voor mij een leerjaar. Ik moet nog veel uren maken en de motor beter leren begrijpen, maar het Team SUZUKI ECSTAR zal mij daarbij helpen. Mijn doel is om aan het eind van het seizoen dichter bij de winnaar te rijden dan in de eerste race.’
Joan Mir – coureur Team SUZUKI ECSTAR



Wereldkampioen

Suzuki werd diverse keren wereldkampioen in de 500 cc-klasse, de voorloper van de MotoGP. De Brit Barry Sheen behaalde in 1976 zijn eerste overwinning met een Suzuki. Suzuki won de wereldtitel in 1981, 1982, 1993 en 2000.
In 2015 keerde Suzuki terug in de hoogste klasse van de motorsport – de MotoGP. In totaal stond 289 keer een Suzuki-coureur op het podium van een race in het wereldkampioenschap 500 cc en MotoGP. Suzuki behaalde 92 overwinningen en pakte 95 keer het zilver en 103 keer brons. Een indrukwekkend succes.
De blauw-gele Suzuki’s worden aangedreven door een watergekoelde viercilinder-in-lijn DOHC-motor met ruim 176 kW (240 pk). De topsnelheid van de 157 kg wegende motorfiets ligt boven de 340 km/uur.


Suzuki volgen tijdens de MotoGP? Like de Facebook-pagina van Suzuki Motoren en blijf op de hoogte!