Details V-Strom 650A

Lees meer over alle details van de Suzuki V-Strom 650A zoals motorblok, technische features en design.

Alle details

V-Strom-650A-motorblok.PNG

Motorblok

De V-Strom 650A dankt veel van zijn populariteit aan het vriendelijke, maar opwindende karakter van de 645cc V-Twin. Het is een juweeltje van een blok, zowel qua karakter als qua techniek.

Zo zijn de drijfstangen van deze 90° DOHC-krachtbron gekogelstraald om het oppervlak te verstevigen en zijn de cilinderwanden gecoat met een slijtvaste SECM-laag. De zuigers en de uitlaatnokkenas zijn voorzien van een wrijvingsarme coating. Samen met de compacte verbrandingskamer, de twin-spark technologie en het geavanceerde injectiesysteem, dat onder meer over dubbele SDTV-gaskleppen en fijn vernevelende tiengatsverstuivers beschikt, zorgt dat voor een zeer aangenaam brandstofverbruik en een soepele gasdosering.

Het levendige karakter dankt de 650cc twin verder deels aan de korte boring x slagverhouding van 81,0 x 62,6 mm, die de motor een groot toerenbereik verleent. Het maximumvermogen van 71 pk komt dan ook pas bij 8.800 t.p.m. vrij. En dat terwijl het blok juist is getuned voor een smeuïge trekkracht in het lage en middentoerengebied, zodat de V-Strom 650 zich ook bij lage snelheden gemakkelijk laat bedienen. Dat bedieningsgemak profiteert bovendien van een Low RPM Assist, die iets gas bijgeeft als het toerental te laag wordt, en van het Suzuki Easy Start System, dat de hele startprocedure automatisch uitvoert als de startknop is geactiveerd.

Geavanceerde tractiecontrole

De Suzuki V-Strom 650A is voorzien van de modernste assistentiesystemen. Zo is er bijvoorbeeld een state-of-the-art tractiecontrolesysteem, dat het doorslippen van het achterwiel voorkomt.

Het tractiecontrolesysteem meet continu de wielsnelheden van voor- en achterwiel, de stand van de gasklep en de krukaspositie. Ook controleert het welke versnelling er is ingeschakeld. Met deze gegevens berekent de ECU van de tractiecontrole continu of de beschikbare tractie wordt overschreden. In dat geval wordt het motorkoppel razendsnel verminderd door het ontstekingstijdstip te verlaten en de gasklepopening te verkleinen, zodat het achterwiel grip houdt.

De tractiecontrole van de V-Strom 650A kent twee modi: de eerste is voor een sportieve rijstijl en laat een zekere mate van driften toe, de tweede stand grijpt eerder in zodat je ook bij slecht weer optimale controle houdt. Voor off-roadgebruik kan de tractiecontrole worden uitgeschakeld.

V-Strom650A_XAL7_Aluminum_Twin-Spar_Frame.jpg

Rijwielgedeelte

Op het gebied van stuureigenschappen en de stabiliteit zet de V-Strom 650A de norm in zijn klasse. Een van de redenen daarvoor is het hoogwaardige, aluminium twin-spar frame, dat zeer licht is en over een optimale stijfheidsbalans beschikt.

Dit frame steunt af op een robuuste voorvork, die met een veerweg van 150mm zeer vergevingsgezind is. Datzelfde geldt voor de achterschokdemper. Daarvan kan zowel de uitgaande demping als de veervoorspanning worden versteld, dat laatste gaat zelfs zeer eenvoudig via een separaat geplaatste handversteller. De wegligging profiteert verder van de lichte, aluminium tienspaakswielen, waarop Bridgestone A40 allroad-banden liggen in de maten 110/80 R19 en 150/70R17.

V-Strom650AL7_FrontWheel_3.jpg

Remsysteem

De V-Strom 650A is een motor die in de meest uiteenlopende omstandigheden kan worden ingezet, van sportieve escapades tot toertochten met duopassagier en bagage. Het spreekt voor zich dat het remsysteem ruim op al deze taken is berekend.

In het voorwiel tref je dan ook een hoogwaardige dubbele schijfrem aan met zwevend gelagerde 310 mm remschijven en glijdend bevestigde tweezuigerremtangen. Het achterwiel heeft een 260 mm remschijf met een eveneens glijdend gemonteerde enkelzuigerremtang. Voor een optimale controle worden de remkracht van voor- en achterrem bewaakt door een state-of-the-art, lichtgewicht ABS-systeem van Bosch.

V-Strom650A_XAL7_Meter_1.jpg

Instrumentenpaneel

De V-Strom 650A heeft hetzelfde, gemakkelijk af te lezen en eenvoudig te bedienen dashboard als zijn grotere broer en biedt daarmee uitgebreide informatie in een strak design. Sportief, overzichtelijk en zeer informatief dus!

De grote, analoge toerenteller bewijst zijn diensten bij een sportieve rijstijl, terwijl de twee goed afleesbare, digitale displays alle informatie bieden die je je op een lange reis kunt wensen.

Zo biedt de ene display een digitale snelheidsmeter en een versnellingsindicator. De andere beschikt over een vorstwaarschuwing, een voltmeter en een dubbele tripmeter, terwijl die display ook informatie geeft over het gemiddelde en actuele brandstofverbruik, de brandstofvoorraad, de resterende actieradius, de stand van de tractiecontrole, de buitenluchttemperatuur en de tijd.

Via een schakelaar op de linker stuurhelft kan tussen de verschillende informatiebronnen worden geschakeld.

V-Strom650A_XAL7_Design_sketch_1.jpg

Styling

De V-Strom 650A is gemaakt voor het avontuur. Dat is terug te vinden in elk detail en zeker in het design, dat een moderne interpretatie is van de lijnen van de legendarische DR800, ook wel Dr. Big genoemd. Zeer herkenbaar is de snavel, waarboven het grootlicht en het dimlicht verticaal boven elkaar zijn geplaatst.

Bij grootlicht branden ze beiden, voor een fenomenale lichtopbrengst. Aan de achterzijde zorgt een LED-unit voor een goed zichtbare en markante verlichting.

Voor een optimale bewegingsvrijheid en om de voeten gemakkelijk op de grond te zetten, lopen de 20 litertank en het zadel smal in elkaar over. Naar achteren is het zadel breed uit voor een zeer comfortabele zitpositie. Die profiteert ook van luchtducts in de kuip, die hete lucht van de voeten wegleidt en van een in drie hoogtes instelbaar windscherm, dat in de windtunnel is ontwikkeld voor een laag turbulentieniveau en een minimale opwaartse kracht.

Wil je nog meer weten over de Suzuki V-Strom 650A?
Lees meer in de brochure.
Neem contact op met je Suzuki-dealer, hij legt je graag alles uit.
Ervaar de motor zelf en maak een proefrit!