Rijklaar voor € 9.899,-
Klik op een blok voor meer informatie over de V-Strom 650XTA:
De zuigers en de uitlaatnokkenas zijn voorzien van een wrijvingsarme coating. Samen met de compacte verbrandingskamer, de twin-spark technologie en het geavanceerde injectiesysteem, dat onder meer over dubbele SDTV-gaskleppen en fijn vernevelende tiengatsverstuivers beschikt, zorgt dat voor een zeer aangenaam brandstofverbruik en een soepele gasdosering. Het levendige karakter dankt de 650 cc twin deels verder aan de korte boring x slagverhouding van 81,0 x 62,6 mm, die de motor een groot toerenbereik verleent.
Het maximumvermogen van 71 pk komt dan ook pas bij 8.800 t.p.m. vrij. En dat terwijl het blok juist is getuned voor een smeuïge trekkracht in het lage en middentoerengebied, zodat de V-Strom 650XTA zich ook bij lage snelheden gemakkelijk laat bedienen. Dat bedieningsgemak profiteert bovendien van een Low RPM Assist, die iets gas bijgeeft als het toerental te laag wordt, en van het Suzuki Easy Start System, dat de hele startprocedure automatisch uitvoert als de startknop is geactiveerd.
Brandstofverbruik V-Strom 650XTA: 24,4 km/l (4,1 l/100 km), CO2-emissie: 94 g/km*
Brandstofverbruik V-Strom 650XTA 35 kW: 23,8 km/l (4,2 l/100 km), CO2-emissie: 97 g/km*
* Gemeten door Suzuki volgens de WMTC-methode (Worldwide Motorcycle Test Cycle). Werkelijk verbruik kan afwijken door weersomstandigheden, wegconditie, rijgedrag en onderhoud.
Het tractiecontrolesysteem meet continu de wielsnelheden van voor- en achterwiel, de stand van de gasklep en de krukaspositie. Ook controleert het welke versnelling er is ingeschakeld. Met deze gegevens berekent de ECU van de tractiecontrole continu of de beschikbare tractie wordt overschreden. In dat geval wordt het motorkoppel razendsnel verminderd door het ontstekingstijdstip te verlagen en de gasklepopening te verkleinen, zodat het achterwiel grip houdt.
De tractiecontrole van de V-Strom 650XTA kent twee modi: de eerste is voor een sportieve rijstijl en laat een zekere mate van driften toe, de tweede stand grijpt eerder in, zodat je ook bij slecht weer optimale controle houdt. Voor off-roadgebruik kan de tractiecontrole worden uitgeschakeld.
Het spreekt voor zich dat het remsysteem ruim op al deze taken is berekend. In het voorwiel tref je dan ook een hoogwaardige dubbele schijfrem aan met zwevend gelagerde 310 mm remschijven en glijdend bevestigde tweezuigerremtangen. Het achterwiel heeft een 260 mm remschijf met een eveneens glijdend gemonteerde enkelzuigerremtang.
Voor een optimale controle wordt de remkracht van voor- en achterrem bewaakt door een state-of-the-art, lichtgewicht ABS-systeem van Bosch.
Dit frame steunt af op een robuuste voorvork, die met een veerweg van 150 mm zeer vergevingsgezind is. Datzelfde geldt voor de achterschokdemper. Daarvan kan zowel de uitgaande demping als de veervoorspanning worden versteld, dat laatste gaat zelfs zeer eenvoudig via een separaat geplaatste handversteller.
De wegligging profiteert verder van de zeer sterke tubeless spaakwielen, waarop Bridgestone A40 allroad-banden liggen in de maten 110/80 R19 en 150/70R17. Op de gele versie zijn deze spaakwielen goudkleurig, op de andere versies zwart gelakt.
De grote, analoge toerenteller bewijst zijn diensten bij een sportieve rijstijl, terwijl de twee goed afleesbare digitale displays alle informatie bieden die je je op een lange reis kunt wensen. Zo biedt de ene display een digitale snelheidsmeter en een versnellingsindicator.
De andere beschikt over een vorstwaarschuwing, een voltmeter en een dubbele tripmeter, terwijl die display ook informatie geeft over het gemiddelde en actuele brandstofverbruik, de brandstofvoorraad, de resterende actieradius, de stand van de tractiecontrole, de buitenluchttemperatuur en de tijd.
Via een schakelaar op de linker stuurhelft kan tussen de verschillende informatiebronnen worden geschakeld.
Bij grootlicht branden ze beiden, voor een fenomenale lichtopbrengst. Aan de achterzijde zorgt een LED-unit voor een goed zichtbare en markante verlichting. Voor een optimale bewegingsvrijheid en om de voeten gemakkelijk op de grond te zetten, lopen de 20 litertank en het zadel smal in elkaar over. Naar achteren is het zadel breed uit voor een zeer comfortabele zitpositie. Die profiteert ook van luchtducts in de kuip, die hete lucht van de voeten wegleidt en van een in drie hoogtes instelbaar windscherm, dat in de windtunnel is ontwikkeld voor een laag turbulentieniveau en een minimale opwaartse kracht.
De V-Strom 650XTA is leverbaar in geel, wit en zwart, waarbij de gele versie is voorzien van goudkleurige in plaats van zwarte spaakwielen.