1000, die overigens ook vaak DL1000 wordt genoemd.
Rijklaar voor € 14.199,-
Klik op een blok voor meer informatie over de V-Strom 1000XTA:
Daarbij helpt ook het geavanceerde injectiesysteem, dat beschikt over fijn vernevelende 10-gats injectoren, een zuurstofsensor en dubbele SDTV-gaskleppen (Suzuki Dual Throttle Valve). Het resultaat is een directe, maar zeer goed doseerbare gasreactie en een soepele afgifte van het riante koppel van 101 Nm, dat al bij 4.000 t.p.m. wordt bereikt. Bovendien heeft de DOHC-V-twin diverse assistentiesystemen. Zo is er bijvoorbeeld een zelfbekrachtigde koppeling en een Low RPM assist, die iets gas bijgeeft als het toerental te laag wordt.
Bijzonder is ook het Suzuki Easy Start System, dat de hele startprocedure automatisch uitvoert als de startknop is geactiveerd. Zo kan de rijder doen wat hij het liefste doet: zorgeloos genieten van zijn motorrit!
Brandstofverbruik V-Strom 1000XTA: 4,9 l/100 km, CO2-emissie: 115 g/km*
* Gemeten door Suzuki volgens de WMTC-methode (Worldwide Motorcycle Test Cycle). Werkelijk verbruik kan afwijken door weersomstandigheden, wegconditie, rijgedrag en onderhoud.
Het tractiecontrolesysteem meet continu de wielsnelheden van voor- en achterwiel, de stand van de gasklep en de krukaspositie. Ook controleert het welke versnelling er is ingeschakeld. Met deze gegevens berekent de ECU van de tractiecontrole continu of de beschikbare tractie wordt overschreden. In dat geval wordt het motorkoppel razendsnel verminderd door het ontstekingstijdstip te verlagen en de gasklepopening te verkleinen, zodat het achterwiel grip houdt.
De tractiecontrole van de V-Strom 1000XTA kent twee modi: de eerste is voor een sportieve rijstijl en laat een zekere mate van driften toe, de tweede stand grijpt eerder in zodat je ook bij slecht weer optimale controle houdt. Voor off-roadgebruik kan de tractiecontrole worden uitgeschakeld.
De eendelige monoblock constructie zorgt samen met de radiale bevestiging voor een hoge mate van stijfheid, waardoor de hydraulische druk optimaal wordt omgezet in remkracht, met een zeer heldere feedback naar de rijder.
De remkracht wordt bovendien bewaakt door een state-of-the-art ABS, dat is voorzien van een 'Motion Track Brake System'. De basis van dit ABS is een elektronische 'Inertial Measurement Unit', die de vijf mogelijke bewegingsrichtingen van de motorfiets en de wielsnelheden registreert. Hiermee wordt de remkracht van de beide wielen zodanig verdeeld en gestuurd dat de stabiliteit zowel rechtuit als in de bochten optimaal blijft en dat de wielen niet kunnen blokkeren.
Dat heeft deze allroad onder meer te danken aan het hightech Twin-Spar-frame. Dit is gemaakt van gegoten aluminium delen, waardoor de Suzuki-ingenieurs een optimale stijfheidsbalans konden creëren. De stabiliteit profiteert eveneens van de riante wielbasis van 1555 mm en van het lichte, stijve achtersubframe, dat extra sterk is met het oog een passagier en extra bagage.
Het brede taps gevormde stuur zorgt ook voor extra stijfheid bij een aangename handvatdiameter, zodat de rijder een heldere feedback met een perfecte controle geniet. Het rijwielgedeelte wordt gecompleteerd door een 43 mm upside-down voorvork, die net als de achterschokdemper volledig naar eigen wens kan worden ingesteld.
De veervoorspanning van de monoschokdemper kan zeer gemakkelijk met een handversteller worden aangepast. Ruime veerwegen zorgen daarbij dat de stabiliteit en het comfort ook in ruig terrein gehandhaafd blijven, terwijl tubeless DID-spaakvelgen de extra sterkte bieden die bij zwaardere belastingen nodig zijn. Deze velgen zijn zwart op de witte en zwarte uitvoeringen, goud geanodiseerd op de V-Strom 1000XTA met gele kleurstelling.
De grote, analoge toerenteller bewijst zijn diensten bij een sportieve rijstijl, terwijl de twee goed afleesbare digitale displays alle informatie bieden die je je op een lange reis kunt wensen.
Zo biedt de ene display een digitale snelheidsmeter en een versnellingsindicator. De andere beschikt over een vorstwaarschuwing, een voltmeter en een dubbele tripmeter, terwijl die display ook informatie geeft over het gemiddelde en actuele brandstofverbruik, de brandstofvoorraad, de resterende actieradius, de stand van de tractiecontrole, de buitenluchttemperatuur en de tijd. Via een schakelaar op de linker stuurhelft kan tussen de verschillende informatiebronnen worden geschakeld.
Het avontuurlijke karakter wordt versterkt door de brede tank en de handkappe, die de handen beschermen tegen het weer en tegen takken bij off-roadgebruik. Opvallend is ook het zadel, dat een breed en comfortabel zitvlak heeft. Het loopt naar voren smal af voor een goede bewegingsvrijheid en om gemakkelijk met de voeten bij de grond te komen. De rijder profiteert bovendien van een breed, taps gevormd stuur en van een nieuw windscherm dat 49 mm hoger is dan voorheen en in drie hoogtes en in drie hoeken kan worden versteld, zodat elke rijder de ideale windbescherming kan vinden.
De duopassagier geniet naast het comfort van het brede zadel ook van zeer riante duohandgrepen, zodat zowel de rijder als de passagier moeiteloos grote afstanden kunnen overbruggen.