Suzuki presenteert de compleet nieuwe DF70, DF80 en DF90!

Logo

Suzuki Marine heeft de zaken bij de introductie van de nieuwe DF serie groots aangepakt. Maar liefst drie, volledig nieuw ontworpen, motoren verstevigen Suzuki’s toonaangevende positie op de buitenboordmotorenmarkt. Uitgangspunt voor de nieuwe DF70, 80 en 90 was dat ze niet alleen de zuinigste, maar ook de best presterende buitenboordmotoren in hun klasse zouden moeten worden. Om dat te bereiken was het niet genoeg om het bestaande motoren aan te passen. Nieuwe mijlpalen konden alleen gerealiseerd worden door volledige nieuwe motoren te ontwerpen en dat is dan ook precies wat de Suzuki ingenieurs gedaan hebben.

Modellen

Kenmerkend voor deze nieuwe Suzuki’s zijn de geavanceerde technologieën. Technieken die eerst uitsluitend voorbehouden waren aan de grote topmodellen, zijn nu ook in deze serie toegepast.

Het resultaat is verbluffend: de nieuwe DF70, 80 en 90 hebben de lat in hun klasse aanzienlijk hoger weten te leggen: motoren die niet alleen snel, stil en zuinig zijn, maar ook zeer licht en compact. Daardoor vormen de nieuwe DF70,80 en 90 de ideale aandrijving voor een breed scala aan boten.

 

Efficiënt

Brandstofverbruik en het milieu hebben bij de ontwikkeling van deze nieuwe generatie Suzuki viertakt buitenboordmotoren voorop gestaan. Een tot nu toe ongekend laag brandstofverbruik en een minimale emissie-uitstoot waren hierbij het streven. Door de toepassing van Suzuki’s bewezen sequentiële multi-point elektronische brandstofinjectie en een hoogwaardig nieuw ontstekingssysteem zijn de nieuwe DF70, 80 en 90 dan ook bijzonder zuinig geworden. Dankzij de revolutionaire “Learn Burn Control Technology” kan het motormanagement onder elke omstandigheid exact de minimaal benodigde hoeveelheid brandstof bepalen, waardoor er met een extreem arm mengsel gevaren kan worden. Deze technologie in combinatie met het multi-point injectiesysteem zorgt ervoor dat de nieuwe DF70,80 en 90 een tot wel 20% lager verbruik kunnen realiseren, verreweg het laagste in hun klasse! Zoals alle Suzuki buitenboordmotoren met elektronische brandstofinjectie, voldoen ook de nieuwe DF70, 80 en 90 aan de strengste Europese emissie-eisen.

 

Compacte bouw

Om de lichte en compacte bouw mogelijk te maken is een geheel nieuw 1.500cc viercilinder motorblok met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder als basis toegepast. Door het gebruik van een “offset” aandrijfas is het zwaartepunt verder naar voren komen te liggen en is een nog compactere bouw mogelijk gemaakt. De nieuwe DF90 is bijvoorbeeld maarliefst 8cm smaller dan zijn voorganger. Dit is met name voor boten met minimale montageruimte een groot voordeel. Het compacte ontwerp geeft de nieuwe DF70,80 en 90 niet alleen een aantrekkelijk uiterlijk, maar biedt ook een betere pasvorm en een betere balans op een brede lijn van populaire boten. Een betere balans betekent bovendien minder vibraties en een grotere koersvastheid. Ook het gewicht is verder teruggebracht door de toepassing van een lichtgewicht motorbehuizing en staartstuk. De DF90 weegt hierdoor nog maar 155 kilo en is daarmee de lichtste viertakt buitenboordmotor in zijn categorie.

 

Actie

 


Superieure prestaties

Deze voortreffelijke prestaties moeten natuurlijk ook efficiënt overgebracht worden. Om te beginnen wordt door een verbeterde luchttoevoer bij elke vaarsnelheid een optimaal lucht-  en brandstofmengsel samengesteld. Dankzij de tweetraps overbrenging kunnen propellers met een grote diameter op de DF70,80 en 90 gemonteerd worden, wat zorgt voor meer trekkracht in elk toerengebied. Bovendien zorgt het hydrodynamische staartstuk, bekend van de Suzuki DF300, voor een maar liefst 36% lagere weerstand, zodat een snellere acceleratie en een hogere topsnelheid mogelijk worden. Als eindoverbrenging is gekozen voor een verhouding van 2.59:1, waardoor een perfecte balans tussen trekkracht en topsnelheid bereikt wordt.

 

Stil en veilig

Een laag geluidsniveau is natuurlijk van groot belang om maximaal op het water te kunnen genieten. De nieuwe DF70,80 en 90 zijn daarom optimaal geïsoleerd voor een zeer laag geluidsniveau. De motoren zijn zelfs zó stil, dat een extra startbeveiliging toegepast is. Deze voorkomt dat de motor gestart kan worden terwijl deze al draait!

Bij het starten hoeft de sleutel overigens alleen maar kort naar rechts te worden gedraaid, de aanwezige elektronica doet de rest. Het motorblok is zo ver doorontwikkeld dat de motor al na slechts 120 krukasgraden aanslaat. Suzuki heeft bovendien een traploos instelbare tiltbeveiliging toegevoegd, zodat de motor niet verder gekanteld kan worden dan een vooraf ingesteld punt. Deze kleine toevoeging kan grote schade aan boot of motor voorkomen.

 

Actie


Altijd voldoende stroom

Moderne boten gebruiken steeds meer elektriciteit. Daarom zijn de Suzuki DF70,80 en 90 voorzien van een zeer krachtige 27 Ah dynamo die, ook bij lage toerentallen, zeer veel vermogen levert. Hierdoor bent u ook bij langdurig langzaam varen verzekerd van voldoende capaciteit voor alle voorzieningen aan boord, zoals navigatie, pompen en verlichting.


Mimimaal onderhoud

De nieuwe Suzuki DF70,80 en 90 zijn, in plaats van de gebruikelijke distributieriem, voorzien zijn van een zelfstellende onderhoudsarme distributieketting in oliebad, De hydraulische zelfspanners verzekeren altijd de goede afstelling, waardoor het onderhoud aanzienlijk vereenvoudigd wordt.

Motor

Dubbele spoelpoorten

Dankzij twee spoelpoorten is het doorspoelen van het koelsysteem, zowel op als uit het water heel eenvoudig en snel uit te voeren. Daarmee kan het koelsysteem eenvoudig optimaal geconserveerd worden.

 

Soepel schakelen

Om deze drie nieuwe modellen nog betrouwbaarder en onderhoudsvriendelijk te maken hebben de ingenieurs van Suzuki bovendien de transmissie compleet onder handen genomen. Door de toleranties tussen tandwielen te verkleinen is de speling verminderd en de wrijving verlaagd. Dit nieuwe ontwerp zorgt voor 40% soepeler en extreem stil schakelen.

 

Cut away

Nieuw design

De nieuwe DF70,80 en 90 zijn de eerste motoren die uitgevoerd zijn in Suzuki’s nieuwe design. Dat is direct herkenbaar aan de ranke lijnen, de opvallende striping en de fraaie metalen Suzuki “S” aan de voorzijde. De duurzame afwerking is uitgevoerd met een speciaal ontwikkelde coating met een epoxy primer. Hierdoor zijn de motoren, zelfs onder de meest zware omstandigheden, maximaal beschermd tegen zout water en andere invloeden en blijven ze jarenlang de hoogwaardige, exclusieve uitstraling behouden die u van Suzuki gewend bent.

TECHNISCHE SPECIFICATIES:

 

MOTORTYPE                                              4-takt DOHC 16-kleppen

AANTAL CILINDERS                                  4 in lijn

MAXIMUM VERMOGEN (pk/tpm)            70 / 5500, 80 / 5500, 90 / 5800

BRANDSTOFSYSTEEM                             Multi Point sequentiële brandstofinjectie 

CILINDERINHOUD in cm³                          1.502

BORING X SLAG in mm                            75 X 85

STAARTLENGTE in mm                            L: 510, X: 637

GEWICHT in kg                                           L: 155, X: 158

MAXIMAAL TOERENTAL in tpm              70 / 5000-6000, 80 / 5000-6000, 90 / 5300-6300

ONTSTEKINGSSYSTEEM                          Elektronisch

LAAD/LICHTSPOEL                                   12V 27A

OVERBRENGINGSVERHOUDING              2.59:1

 


 

Garantie