Veel gestelde vragen hybride auto's

Veel gestelde vragen over de hybrid auto's van Suzuki.

  • Een hybride auto maakt gebruik van twee motoren: een verbrandingsmotor (vaak benzine) en een elektromotor. In het geval van een full hybride auto kunnen de motoren onafhankelijk van elkaar functioneren. Bij een mild (smart) hybride auto assisteert de elektromotor alleen.

  • Het verschil tussen een mild hybride auto en een hybride auto is dat de elektromotor van een mild hybride auto ‘slechts’ de verbrandingsmotor assisteert, bijvoorbeeld bij het wegrijden. De energie die vrijkomt bij het remmen wordt ook gebruikt om de airco te laten werken. Een hybride auto kan op zijn elektromotor rijden, iets wat een mild hybride auto niet kan.

  • Het verschil tussen een hybride auto en een plug-in hybride auto is dat plug-in hybrides een stekker hebben. Hiermee kun je het accupakket opladen. De elektrische acteradius is bovendien groter. Met de plug-in hybride Suzuki Across kun je tot 75 kilometer elektrisch rijden. Met een hybride auto zonder stekker kom je op elektrische kracht minder ver.

  • Een hybride auto heeft nog altijd een verbrandingsmotor (vaak benzine). Een elektrische auto wordt enkel en alleen aangedreven door een elektromotor. Een elektrische auto dien je dus altijd op te laden met een stekker. Bij een hybride auto is dit in principe niet nodig.

  • Een hybride auto hoef je niet op te laden. Een mild hybride auto en een full hybride auto kun je zelf niet eens opladen; deze modellen hebben geen stekker. Een plug-in hybride auto heeft wel een stekker maar net als elke andere hybride auto ook een verbrandingsmotor. Je hoeft dus niet te laden, maar dit is wel milieuvriendelijker.

  • Hoeveel km een hybride auto elektrisch kan rijden, is onder meer afhankelijk van de capaciteit van het accupakket. Met een plug-in hybride auto kom je puur elektrisch verder dan een full hybride auto omdat plug-in hybrides een groter accupakket hebben. Bij een plug-in hybride auto als de Across is de elektrische range rond de 75 kilometer. Bij een full hybride auto als de Vitara en S-Cross is dat rond de 3 kilometer.
    Een hybride auto is echter ook altijd uitgerust met een verbrandingsmotor. Zo hoef je niet bang te zijn dat je langs de weg stil komt te staan.

  • Hoeveel wegenbelasting je voor een hybride auto moet betalen, hangt af van het type hybride auto. Alleen met een plug-in hybride auto betaal je minder wegenbelasting, namelijk de helft. Dit belastingvoordeel geldt tot en met 2024. Voor elke andere hybride auto betaal je wegenbelasting zoals gebruikelijk. De hoogte hiervan varieert per provincie en gewichtsklasse van je hybride auto.

  • Een hybride accu gaat vaak even lang mee als de auto zelf. Verder zijn bepaalde mechanische onderdelen afwezig, zoals de koppeling, dynamo en startmotor. Dit vermindert het risico op kostbare, toekomstige reparaties.

    Op hybride modellen is ook een garantietermijn van 6 jaar of maximaal 150.000 kilometer van kracht op de volgende onderdelen:

    • Gecombineerde startmotor/dynamo (ISG)
    • Extra vermogensmodule (Lithium-ion batterij)
  • Een plug-in hybride auto is een hybride auto met stekker. Het accupakket kun je dus zelf opladen, bijvoorbeeld aan een publieke laadpaal. Maar plug-in hybride auto’s hebben ook een verbrandingsmotor die in de meeste gevallen op benzine rijdt.

  • De actieradius van een plug-in hybride auto verschilt en is afhankelijk van onder meer de capaciteit van het accupakket. Let wel: dit is de elektrische actieradius. Omdat een plug-in hybride auto ook een verbrandingsmotor heeft, bedraagt de actieradius op benzine al snel honderden kilometers. De Suzuki Across is een plug-in hybride auto met een elektrische actieradius tot 75 km.

  • Een plug-in hybride auto laad je op met een stekker, bijvoorbeeld aan een publieke laadpaal of gewoon thuis aan het stopcontact. In dit laatste geval moet je wel meer geduld hebben eer de accu weer volledig opgeladen is

  • Zuiniger
    Naast dat de hybride-aandrijflijn de elektromotor en de verbrandingsmotor efficiënt laat samenwerken, wordt er ook energie opgeslagen in de batterij tijdens het afremmen. Op die manier hergebruik je energie die anders verloren was gegaan en verbruik je dus minder brandstof. Het systeem kan ook brandstof besparen door het start/stop-systeem en het ondersteunen van de benzinemotor tijdens het accelereren. Bij de Smart Hybrid technologie verbetert het brandstofverbruik consequent met 10% tot 15%. Bij Full Hybrid en Plug-in Hybrid kan het hybride systeem de auto gedurende bepaalde perioden alleen met de elektromotor aandrijven, waardoor het brandstofverbruik nog meer wordt verbeterd en de brandstofkosten worden verlaagd.

    Milieuvriendelijker
    Bij een hybride-aandrijflijn staat je elektromotor de verbrandingsmotor bij wanneer die het hardste moet werken. Bijvoorbeeld tijdens het optrekken. Die optimale samenwerking zorgt voor een beter brandstofrendement en minder CO2 uitstoot.

    Vrijheid door niet opladen
    Alle Suzuki hybride modellen (behalve de Plug-in Across) hebben een zelfopladend hybride systeem, zodat je met een gerust hart lange ritten kan maken en je geen zorgen hoeft te maken over het onderbreken van je rit om een oplaadpunt te vinden. De energie die normaal gesproken tijdens het remmen verloren gaat, wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken en de hybride accu op te laden - je hoeft er dus niet aan te denken. Bij een Plug-in hybride auto kan je langer doorrijden dan een volledig elektrische auto omdat je hiermee gedurende een deel van de rit elektrisch rijdt en voor langere ritten overschakelt op brandstof.

    Beste rijervaring
    Hybride systemen verbeteren niet alleen de efficiëntie van je Suzuki, maar ook de rijeigenschappen. Het hybride systeem assisteert de motor op verschillende momenten tijdens het rijden, om het geluid van de motor te dempen en het rijden soepeler te laten verlopen. Afhankelijk van het model dat je kiest, kan het hybride systeem als startmotor fungeren wanneer de motor automatisch is gestopt (bijvoorbeeld bij verkeerslichten), vervolgens de motor helpen herstarten en zelfs de auto laten starten en rijden bij lage snelheden met alleen de elektromotor (Full Hybrid en Plug-in Hybrid), wat allemaal resulteert in een soepelere, stillere en efficiëntere aandrijving.

    Geen verandering van rijstijl
    Je kunt in een Suzuki hybride auto rijden zoals in een gewone niet-hybride auto, dus je hoeft geen concessies te doen aan jouw normale rijstijl. Voor onze kleinere auto's zijn de hybride componenten uiterst compact en licht. Dat betekent dat ze dynamisch en leuk blijven om mee te rijden en hun praktische binnenruimte behouden zonder enig compromis van het hybride systeem.
    Alle Suzuki hybride auto's hebben de mogelijkheid dat ze, indien nodig, gewoon met een conventionele benzinemotor kunnen worden aangedreven.

  • De volledig elektrische auto van Suzuki komt sneller dan je denkt. In 2024 introduceert Suzuki zijn eerste veelbelovende BEV-model voor Europa in de vorm van een compacte crossover. Tot en met 2030 presenteert Suzuki in Europa in totaal vijf gloednieuwe modellen met een elektrische aandrijflijn.