Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. Meer info

 



GSX-R1000(R)A

De GSX-R1000(R)A is het absolute vlaggenschip van Suzuki's Supersport-range. Een motor die is ontworpen om de koning onder de Superbikes te zijn. 



 


 







Benieuwd wat Suzuki Legend Kevin Schwantz 

van de nieuwe GSX-R1000(R)A vindt, bekijk hieronder de video:


Dat zie je aan alles: van het slanke, aerodynamische design dat de geest van de MotoGP-machines ademt tot het lichte, superstijve frame, de hoogwaardige vering en het state-of-the-art remsysteem. En dan hebben we het nog niet eens over de 202 pk sterke viercilindermotor, die speciaal voor deze zesde generatie GSX-R1000 is ontwikkeld.


Een krachtpatser die bol staat van de allerlaatste technologieën, zoals variabele kleptiming, variabele inlaatkelken, Ride-by-Wire en een variabele SET-alpha uitlaatspruitstuk-configuratie. Het is de allersterkste GSX-R-krachtbron die er ooit is gemaakt. En toch is de rijder altijd in controle, omdat deze GSX-R1000 uiteraard is voorzien van alle mogelijke elektronische assistentiesystemen. Power en Control, dat is de nieuwe GSX-R1000. 


Nu ook leverbaar in een speciale, gelimiteerde 'R'-versie. Deze GSX-R1000R is onder meer voorzien van de absolute top op veringgebied, alsmede LED-positielichten, een tweeweg quickshifter en launch control.


Rijklaar voor

GSX-R1000 A: € 20.399,-

GSX-R1000 RA: € 22.899,-

Kopen? Vind jouw dealer


Financieren? Zo geregeld!

Details

Klik op een blok voor meer informatie over de GSX-R1000(R)A:

Maar liefst 202 pk bij 13.200 t.p.m. Cijfers die de toon zetten in de superbike-klasse. Daarvoor heeft Suzuki een gloednieuwe 999,8 cc viercilinder lijnmotor ontwikkeld.


Een motor die dankzij diverse, uit de MotoGP afgeleide technieken niet alleen beschikt over een indrukwekkend eindschot, maar ook over een enorme low-down punch en een zeer krachtig middengebied. Zo is deze vierpitter voorzien van een superlicht klepbedieningssysteem, dat dankzij 'vinger'-nokvolgers 6 gram per klep bespaart ten opzichte van het conventionele bucket-shim systeem. De kleppen worden bediend via 'Suzuki Racing VVT', een unieke variabele kleptiming die de nokkenashoek verstelt met behulp van centrifugaalkracht.


Dankzij een korte boring-slagverhouding van 76,0 x 55,1 mm haalt de 1000 cc-machine een maximum toerental van 14.500 t.p.m. Om de benzine bij die toerentallen nog snel genoeg te kunnen verdampen, gebruikt het injectiesysteem naast de injectoren in de gasklephuizen ook douche-injectoren boven de luchtkelken. De inlaatlengte van die luchtkelken is op cilinders 1 en 4 variabel voor een goede cilindervulling bij alle toerenbereiken. Om diezelfde reden heeft het uitlaatsysteem een SET-resonantieklep vlak voor de einddemper, alsmede SET-Alpha-kleppen in de balanspijpen van het inlaatspruitstuk.


Door verschillende uitlaatpijpen bij verschillende toerentallen met elkaar te verbinden, zorgt de pulsenergie van de uitlaatgassen voor een verbetering van de cilindervulling. En dus voor meer vermogen en meer koppel. De GSX-R1000(R)A levert dan ook een indrukwekkend koppel van 117 Nm@10.800 t.p.m.

 
De prestaties van de nieuwe GSX-R1000(R)A zijn indrukwekkend. Nog indrukwekkender is de controle die de rijder over deze prestaties heeft, mede dankzij een aantal geavanceerde elektronische assistentiesystemen.


Zo heeft de GSX-R1000 onder meer een Motion Track Brake ABS-systeem en een Motion Track Traction Control-systeem. Beide maken gebruik van een Inertial Measurement Unit, kortweg IMU. Dat is een sensor die zowel de drie lineaire bewegingsrichtingen van de motor meet als de drie mogelijke hoekverdraaiingen, zoals hellingshoek, stoppie/wheelie en 'uitbreken'. Dat maakt een verregaande verfijning van beide systemen mogelijk, waarbij de rijder de tractiecontrole zelf nog in 10 verschillende niveaus kan instellen.


Ook beschikt de rijder over drie S-DMS drive modes, waarbij hij de scherpte van de gasreactie op de omstandigheden kan aanpassen. Verder is de Suzuki GSX-R1000(R)A nog voorzien van een Low RPM Assist, die automatisch iets gas bijgeeft als het toerental te laag zou worden, en van het Suzuki Easy Start System, waarbij de motor zelfstandig de hele startprocedure uitvoert nadat de startknop eenmaal is ingetoetst.

 
Voor supersportieve motorrijders is pure remkracht alleen niet voldoende. De controle over de remkracht, de feedback en een betrouwbaar, constant niveau van de remkracht, bocht naar bocht en ronde na ronde, is net zo belangrijk. Daarom heeft de GSX-R1000(R)A een state-of-the-art remsysteem.


Neem alleen al de zwevend gelagerde, hybride 320 mm Brembo-remschijven. Vijf van de glijdende bevestigingspunten maken gebruik van conventionele, veerbelaste pennen, terwijl de andere vijf punten zijn voorzien van Brembo's unieke T-Drive-connector. De T-Drive is lichter en kent een betere warmteafvoer, de conventionele pennen voorkomen rammelgeluiden. Voor optimale remprestaties worden de schijven afgeremd door radiaal bevestigde Brembo-monoblock vierzuigerremtangen, die worden gevoed door een radiale rempomp.


De achterrem bestaat uit een 220 mm remschijf en een Nissin-enkelzuiger. De remkracht van voor- en achterrem wordt bewaakt door een hypermodern ABS-systeem met 'Motion Track Brake System'. Dit systeem meet de bewegingen van de motor via een Inertia Measurement Unit en kan zo de remkrachtverdeling aanpassen, bijvoorbeeld om het liften van het achterwiel bij hard remmen te voorkomen.

 
Met een asfaltverscheurende acceleratie, een topsnelheid van meer dan 300 km/uur en een wendbaarheid waarmee de scherpste circuitbocht tot op de grens van de grip kan worden bereden, behoren een maximale stabiliteit en een optimale feedback tot de eerste vereisten.


Daarvoor ontwikkelde Suzuki een nieuw aluminium frame met een slanker postuur en een geoptimaliseerde stijfheidbalans, die naadloos aansluit bij het stijfheidskarakter van de robuuste, aluminium swingarm. Die wordt afgeveerd via een hoogwaardige, volledig instelbare Showa-monoschokdemper, terwijl de voorzijde een kristalheldere feedback geniet dankzij een Showa BPF Upside-down voorvork. BPF staat voor Big Piston Front, een dempingsysteem met een grote zuiger, die door zijn grote oppervlak exacter werkt en minder 'stick-slip' kent.


Lichte, aluminium zesspaaks gietwielen verlagen het onafgeveerd gewicht, terwijl een 120/70ZR-17-voorband en een 190/55ZR-17-achterband voor de nodige grip van de slechts 202 kg wegende machine zorgen.

 
Met het dasboard van de Suzuki GSX-R1000(R)A stap je zo in de toekomst. Het dashboard bestaat uit een digitaal LCD-display met zwarte graphics op een lichte achtergrond. De intensiteit van de display kan in zes niveaus worden ingesteld.


Prominent boven in beeld is de staafvormige toerenteller, die is uitgerust met een 'peak-hold'-functie, die het hoogst gedraaide toerental aangeeft. Het dashboard laat eveneens zien welke S-DMS rijmodus, welke versnelling en welke van de 10 standen van de tractiecontrole is ingeschakeld. Natuurlijk biedt het dashboard ook een snelheidmeter en geeft hij de brandstofvoorraad, de buitentemperatuur, de tijd, de koelvloeistoftemperatuur alsmede het gemiddelde en het actuele brandstofverbruik weer.


Dan kan naar keuze de kilometerstand, een van de twee tripstanden of de rondetijd worden getoond. Rond het dashboard bevindt zich een reeks controlelampjes, waaronder die voor vorstindicatie, tractiecontrole en ABS.


Boven de display bevindt zich een programmeerbare schakelindicator, zodat je het riante vermogen van je GSX-R1000(R)A optimaal kunt benutten!

 
De zesde generatie GSX-R1000(R)A is de meest compacte en aerodynamische GSX-R1000 ooit. De zeer herkenbare GSX-R-styling, die is geënt op de vormgeving van Suzuki's MotoGP-machine, is 'gestroomlijnd' in de windtunnel.


Daardoor ziet de GSX-R1000(R)A er slank, lichtvoetig en afgetraind uit. Tot in het laatste detail. Zelfs de bevestigingsbouten van de kuip zijn ontworpen voor een minimale luchtweerstand, terwijl de tank bewust slank en laag is gehouden, zodat de rijder zich optimaal achter het windscherm kan verschansen.


Kenmerkend in de styling is de LED-koplamp, die wordt vergezeld door lichte LED-knipperlichten en een achterlichtunit die eveneens is voorzien van LED-techniek.

 
Naast de al allesbehalve 'gewone' GSX-R1000A brengt Suzuki in 2017 ook nog een speciale, gelimiteerde 'R'-versie. Deze onderscheidt zich onder meer met een Balance Free-voorvork en een Balance Free Lite-achterschokdemper van Showa, de absolute top op veringgebied.


De voorvork is gevat in een speciale, lichtgewicht bovenkroonplaat, waarboven je een dashboard ziet met de omgekeerde kleurstelling, dus ditmaal met witte letters op een zwarte achtergrond. De speciale GSX-R1000RA is tevens voorzien van een in twee richtingen werkende quickshifter en een launch control system dat supersnelle sprints vanuit stilstand mogelijk maakt.

 

Er zijn vele redenen om een nieuwe Suzuki aan te schaffen. Zoals:


State-of-the-art technologie

Uitgebreid, vakkundig dealernetwerk

Goede financieringsmogelijkheden

Uitstekende garantievoorwaarden

Drie jaar 24-uurs mobiliteitsservice*


* Bij onderhoud door officiële Suzuki-dealer, vraag naar de voorwaarden.


Vind een dealer

 

Financieren? Zo geregeld!

 

Suzuki Mobiliteitsservice

 

Fotogalerij

 
 
 
 

Specificaties en downloads

GSX R1000(R)A:

    Testverslagen 2016

    Prijslijst