Wat je moet weten over de nieuwe brandstof E10

Sinds dinsdag 1 oktober 2019 is E10-brandstof breder verkrijgbaar in Nederland. Pompstations met twee of meer tankinstallaties voor benzine zijn zelfs wettelijk verplicht E10-brandstof te verkopen. Deze E10-brandstof is echter niet voor alle motoren geschikt. Controleer daarom vooraf of je E10-benzine kunt tanken.

 

1. E10, wat is dat nu eigenlijk?

De E staat voor Ethanol en de 10 staat voor een maximum van 10 %. Volgens de normen mag deze brandstof dus maximaal 10 % bio-ethanol bevatten. Bio-ethanol is een alcohol die duurzaam wordt geproduceerd uit biomassa. Met deze brandstof zouden we dus 5 % minder CO2 uitstoten.
 

2. Wat is het verschil tussen 95 en 95 E10?

Benzine 95 E10 is op zich niet revolutionair: sinds 2009 zit bio-ethanol al voor maximaal 5 % in benzine 95 en 98. Voortaan bevat 95 E10 het dubbele. En dat betekent dat we met deze nieuwe brandstof minder CO2 gaan uitstoten, wat beter is voor het milieu.
 

3. Welke Suzuki-motoren zijn geschikt voor de nieuwe brandstof?

Uiteraard zijn al onze huidige en nieuwe buitenboordmotoren perfect geschikt voor E10-brandstof. Het is raadzaam bij een bestaande Suzuki-motor even goed te kijken of dat ook het geval is: alle Suzuki-buitenboordmotoren gebouwd na 1996 werken perfect op E10, behalve deze:

- DT8
- DT8C
- DT09.9C
- DT15C
 

4. Wat zijn de voordelen van de nieuwe brandstof?

Het grootste voordeel van de nieuwe brandstof is de milieuvriendelijkheid. De nieuwe brandstof bevat meer bio-ethanol, waardoor de uitstoot van broeikasgassen wordt verminderd en we ons tegen 2020 kunnen conformeren aan de Europese doelstellingen op het vlak van hernieuwbare energie in vervoer.
 

5. Zijn er aanpassingen nodig aan de motor voor de nieuwe brandstof?

Nee. Als de motor compatibel is, kun je onmiddellijk E10 tanken. Is de motor niet compatibel, dan is het raadzaam om Super 98 te (blijven) tanken.
 

6. Kan de switch naar 95 E10 schade veroorzaken aan de motor?

De overstap van Super 95 naar 95 E10 zal geen schade veroorzaken aan compatibele buitenboordmotoren. Voor sommige niet-compatibele motoren kan de verhoging van bio-ethanol op de middellange/lange termijn problemen veroorzaken. De kans dat 95 E10 een niet-compatibele motor beschadigt, is ook iets groter. Het beste is dan om Super 98 te (blijven) tanken.
De alcohol in de brandstof verhoogt het risico op schade aan rubberen onderdelen en corrosie van metalen onderdelen ook enigszins. Daarom is het van groot belang je Suzuki-motor steeds op de voorgeschreven tijdstippen te laten nakijken en onderhouden door een erkend Suzuki Service Dealer.